Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Johan Östberg: En liten hyllning till landsbygdsbutiken

Tillsammans med skolan är matbutiken central för en levande landsbygd. Men många glesbygdsbutiker står inför svåra utmaningar. Huvudkontoren kommer att spela en viktig roll för att de ska kunna överleva, skriver Johan Östberg.

Publicerad: 3 maj 2021, 07:29

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Många glesbygdsbutiker står inför stora utmaningar.

Foto: Daniel Nestor


Ämnen i artikeln:

LanthandelGlesbygd

I det lilla värmländska samhället, där familjen spenderat somrarna i ett halvt sekel, ligger matbutiken mitt i byn. Bredvid skolan och tvärs över gatan från kyrkan. Den naturliga mötesplatsen, med anslagstavlan bredvid entrén som sätter agendan för veckans aktiviteter. 

När postkontoret lades ned blev butiken paketombud. När spelbutiken vid bensinmacken inte längre bar sig ordnade butiken en liten spelhörna så byborna skulle kunna lämna in stryktipset utan att behöva köra de två milen till kommunens huvudort.

Det har säkert inte alltid varit lätt att få siffrorna att gå ihop, men byborna och civilsamhället har slutit upp bakom sin butik och de längre öppettiderna skvallrar om ökande efterfrågan.

LÄS MER: Så borde Stefan Löfven hjälpa landsbygdsbutikerna 

Även om just denna butik verkar ha fötterna på säker mark är det många andra som inte har det. I de flesta små byarna runtomkring har matbutikerna fått slå igen. I Kalle Östgrens granskning om landsbygdsbutikernas existensvillkor framträder en relativt mörk bild, där statligt stöd för många är en förutsättning för överlevnad. 

Tillsammans med skolan är matbutiken central för en levande landsbygd. Men som illustreras i artiklarna står den återigen inför stora och svåra utmaningar. Det finns saker som en driftig handlare eller butikschef kan göra på egen hand för att möta dem, men huvudkontoren kommer att spela en viktig roll för att landsbygdens butiker ska kunna överleva. 

Som vi skriver är utrullningen av obemannade butiker en sådan fråga. Görs den på fel sätt riskerar kannibalisering att skapa fler förlorare än vinnare. Och på så vis rubba en redan skör balans, där marginalerna är låga och utrymmet för prispress och vikande kundunderlag är litet. 

Huvudkontoren måste också aktivt arbeta med kunskapsöverföring. Hitta de framgångsrika exemplen runtom i landet – för de finns – och låta andra butikschefer och handlare ta del av deras erfarenheter. 

Förändringar skapar också möjligheter, och om man lyckas hantera utmaningarna på rätt sätt kan kanske många av butikerna, som i dag knappt genererar vinst, att lyfta sig. 

För 50 år sedan fanns det tre matbutiker längs huvudgatan i det lilla värmländska samhället. Ganska snabbt blev de två och sedan drygt 30 år tillbaka finns enbart en kvar. Låt oss hoppas att det förblir så.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Östberg

Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

johan.ostberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

LanthandelGlesbygd

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.