Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: Det knakar i handelns ”nya ekonomi” – är Mathem och Instabee 2022 års Icon Medialab?

Icon Medialab värderades till 33 miljarder kronor innan företaget förintades i IT-kraschen 2020. Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun ser paralleller till den nuvarande e-handelsyran.

Publicerad: 25 november 2022, 12:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Kanske kan Icas haltande e-handel delvis förklaras med att de försöker ta betalt”, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

MathemIca GruppenHemleverans

När jag var i 25-årsåldern jobbade jag på ett företag som tog fram trycksaker till företag, och en av uppgifterna var att författa texter till diverse dotcom-bolags broschyrer och årsredovisningar.

På den här tiden pratade man om ”den nya ekonomin” som skulle omkullkasta allt vi tidigare hade hållit för sant vad gäller affärer, näringsliv och bolagsvärdering. Den här eran fick ett abrupt slut med IT-kraschen i mars 2000, en härdsmälta som innebar att Stockholmsbörsens värde sjönk med en tredjedel på ett år.

Min karriär hos den här arbetsgivaren tog också slut. Jag minns att jag under de sista dagarna var på ett möte hos Icon Medialab i det enorma kontoret högst upp i en av Hötorgsskraporna i centrala Stockholm. Lokalerna var fulla av tomma skrivbord. Den snabbväxande men olönsamma internetkonsulten – som nyligen hade värderats till otroliga 33 miljarder kronor – gick mot sin död.

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Sveriges 100 största butiksbolag 2022 – här är hela listan 

Det är svårt att inte tänka tillbaka på den här märkliga tiden när man ser hur värderingarna av hajpade uppstickare inom handeln just nu rasar. Ett av bolagen som drabbats är Axfoods och Kinneviks Mathem. I början av 2021 värderades bolaget till över 4 miljarder kronor, ett belopp som nu har slaktats med 75 procent.

Vi börjar också se konkurser, däribland ”Q-handlaren” Vembla. För mindre än ett år sedan kallade Vemblas vd livsmedelsbranschen för en ”dinosauriesektor” och slog fast att bolaget skulle ”omsätta flera miljarder på sikt” (försäljningen 2021 uppgick till knappt 6 miljoner).

Min poäng är inte att raljera. De här nya företagen driver på utvecklingen, injicerar nya idéer i branschen och tvingar de traditionella jättarna att vässa sig.

Mycket talar också för att de någon gång får rätt. ”Den nya ekonomin”-profeten Christer Sturmark, som lyckade sälja Cell Network före dotcom-kraschen, har konstaterat att det inte var några fel på idéerna bakom 90-talets IT-boom. I dag är ju IT och näthandel faktiskt betydligt större än vad man då kunde förutse. Det hela rörde sig i stället om en finansbubbla, en okritisk yra där företag var kraftigt övervärderade.

LÄS OCKSÅ: Mathems vd om värderingsslakten, nya lagret och Dagabs inköpskanaler: ”Någon gång vänder det” 

Nu är frågan hur snabbt det scenario som Mathem och andra e-handelsaktörer väntar på faktiskt kan bli verklighet. Svensk Handel spådde ifjol att e-handelsandelen av matförsäljningen uppgår till 18 procent 2030. Är det realistiskt givet att andelen i dag står och stampar på drygt 4 procent? 

Ica, tidigare kritiserat för att inte hänga med online, har nyligen öppnat sitt gigantiska e-handelslager i Brunna. Som vi har kunnat berätta står bilarna och samlar damm vid anläggningen, beläggningsgraden är endast omkring 20 procent. 

Kanske kan Icas haltande e-handel delvis förklaras med att de försöker ta betalt?

”Last mile”-företagen Budbee och Instabox, som nyligen gick samman i Instabee, redovisade tillsammans en omsättning på 1,5 miljarder kronor 2021, och en rörelseförlust på 480 miljoner. Jag får ibland snabba leveranser av Budbee till min dörr långt ut i Nackas avkrokar, och ofta kostar det mig inte en enda krona. Jag står där med paketet i handen, glad och tacksam som konsument, men med starka funderingar på om inte Instabees värdering på 18 miljarder kronor är väl optimistisk.

LÄS OCKSÅ: Bokslutsgranskning: Så går det för darkstore-utmanarna – efter Vembla-kraschen 

Jag tror att det framför allt är idéerna från dagligvaruhandelns ”gamla ekonomi” som kommer att bära branschen genom det pågående stålbadet. Det handlar bland annat om ett sunt affärsmannaskap där man är så gammaldags att man faktiskt ser till att någon betalar för de varor och tjänster som man producerar, så att man går runt som företag.

Ambitionerna inom e-handeln är det inget fel på, men Mathem och andra satsningar kommer att kräva betydligt mer tålamod – och pengar – än vad somliga har trott.

LÄS OCKSÅ: Eric Lundbergs plan – för att lyfta Ica i kristid: ”Vi ska vara kundens och handlarens bästa vän” 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev