Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Det behövdes ingen kristallkula för att se vartåt det barkade, Stefan Ingves”

Redan i oktober 2021 fanns tydliga tecken på att matpriserna skulle skena. Riksbanken var lika sen på bollen som Sveriges politiker, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.

Publicerad: 23 september 2022, 09:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Visst – få hade nog räknat med att Ryssland skulle invadera Ukraina. Men inte behövdes några övernaturliga krafter för att se att världen var i gungning långt före krigsutbrottet”, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt och Market.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

Matpriser

Samtidigt som konsumenter och företag funderar på hur de ska överleva vinterns kostnadsmardröm kommer ytterligare ett chockbesked. Riksbanken höjer i ett slag räntan med 1 procentenhet – ett drastiskt och hårt kritiserat beslut.

Så sent som den 10 februari sade riksbankschefen Stefan Ingves att räntan skulle ligga still till 2024. Energipriserna går väl ner till sommaren, typ, och det fanns inga tecken på en stundande pris- och löneökningsspiral.

”Konsumenter som redan tappat tusentals kronor i köpkraft varje månad blir ännu fattigare, samtidigt som priserna på det som de absolut inte kan vara utan – det vill säga mat – riskerar att skena ännu mer”

När Ingves på tisdagen presenterade jätteökningen fick han frågor om varför Riksbanken är så ”sena på bollen”, varför räntan inte höjdes tidigare för att undvika en sådan här dramatisk smäll.

”Då ska man se något i kristallkulan som ingen annan har sett”, svarade han.

Visst – få hade nog räknat med att Ryssland skulle invadera Ukraina. Men inte behövdes några övernaturliga krafter för att se att världen var i gungning långt före krigsutbrottet.

Redan under hösten 2021 började vi på Dagligvarunytt rapportera om den ”perfekta storm” som leder till ökade råvarukostnader och därmed höjda matpriser.

Flera experter flaggade för en eskalering.

”Jag tror dagens utveckling bara är förnamnet för vad som kommer framöver”, sade till exempel professor Ulf Johansson i Dagligvarunytt den 27 oktober.

En månad senare berättade vi om ”prischocken på bränsle” och hur den drabbar handeln och svenska konsumenter. Transporterna blev dyrare och dyrare – och när åkeriernas tidsbundna avtal går ut så blir det en smäll.

”Förr eller senare slår kostnaderna igenom hela vägen, med dyrare mat för konsumenterna”, sade Hemköpshandlarnas ordförande Andreas Quist.

Timmar efter Riksbankens nya räntebesked larmade LRF om att höjningen slår hårt mot belånade lantbrukare – med resultatet att prisökningarna tar ytterligare fart i butikerna.

Så konsumenter som redan tappat tusentals kronor i köpkraft varje månad blir ännu fattigare, samtidigt som priserna på det som de absolut inte kan vara utan – det vill säga mat – riskerar att skena ännu mer.

Och som alltid är det de butiker, leverantörer och konsumenter med minst marginaler som drabbas hårdast.

Jag håller med Ica-handlaren Mikael Andersson som i en debattartikel konstaterar att läxan inte har gjorts inför valet. Politikerna är för dåliga på att presentera långsiktiga lösningar. I stället får vi kortsiktiga, smått panikartade åtgärder som ska råda bot på symtomen snarare än sjukdomen. Tyvärr tycks Riksbanken agera på ett liknande sätt.

Vad vi som tidning kan göra är att fortsätta bevaka utvecklingen, försöka måla upp framtidsbilder och ge inspiration kring hur man kan tackla utmaningarna.

Tveka inte att höra av dig om du har tips, idéer eller vill bidra med ett debattinlägg!

PS:

Johan Augustsson lämnar rollen som Sverigechef på Lidl efter 20 år på företaget. Han har varit drivande i en imponerande resa, där kedjan har gått från noll till 200 butiker. Nu ser vi fram emot att se vad Costco kan åstadkomma i Sverige. Läs mer om Costco och Lidl här och här.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Matpriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev