Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Den postpandemiska handeln kräver fortsatta innovationer”

Dagligvaruhandeln har tagit stora kliv framåt under pandemin, men det finns fortfarande en stor förbättringspotential. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun som hoppas på en fortsatt stark innovationskraft i branschen de kommande åren.

Publicerad: 17 september 2021, 11:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tittar man på detaljhandeln som helhet är den mest slående iakttagelsen hur brutalt olika pandemin har påverkat enskilda aktörer, skriver Fredrik Svedjetun.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

Corona

Ganska exakt 1,5 år har gått sedan den första personen i Sverige avled i sviterna av covid-19 och WHO slog fast att världen har drabbats av en pandemi. Bakom oss har vi nu 18 månader av omställning, anpassning, förnyelse – och en ständigt närvarande känsla av ovisshet.

Ur ett makroekonomiskt perspektiv kan vi konstatera att Sverige har klarat sig bättre än förväntat, mycket tack vare omfattande stödinsatser. Under 2021 har vi dessutom fått uppleva en återhämtning som är betydligt kraftfullare än vad samtliga prognosmakare hade räknat med.

Tittar man på detaljhandeln som helhet är den mest slående iakttagelsen hur brutalt olika pandemin har påverkat enskilda aktörer.

Inom sällanköpshandeln, som generellt sett drabbats hårdast, har vi dels modekedjor som Dressmann och Brothers, vars försäljning minskat med runt 30 procent, dels tydliga vinnare som gynnats av konsumenternas förändrade liv och intressen. Exempelvis redovisar byggvarukedjan Bauhaus en omsättningsökning på nästan 25 procent under fjolåret (läs mer här, här och här hos market.se).

”Vad är ett 'normalt liv' post-corona? Här får vi sväva i ovisshet ett tag till. Klart är i alla fall att arbetslivet har genomgått en smärre revolution som fortsätter att påverka handeln.”

Dagligvaruhandeln pekas ut som en av de branscher som klarat sig bäst, med en försäljningsökning på 3,7 procent 2020. Men tittar man på enskilda kommuner återfinns även här ett enormt spann mellan vinnarna och förlorarna. Många butiker nära storstäderna upplever en historisk försäljningsfest, medan butiker i flera gränskommuner går på knäna. Läs mer om detta här, här och här

Den 29 september påbörjas ett nytt kapitel i denna märkliga tid. Restriktionerna lättas markant och alla fullvaccinerade svenskar, drygt 6 miljoner individer, kan i princip återgå till ett normalt liv.

Men vad är ett ”normalt liv” post-corona? Här får vi sväva i ovisshet ett tag till. Klart är i alla fall att arbetslivet har genomgått en smärre revolution som fortsätter att påverka handeln. Allt talar också för att de preferenser som vuxit sig starkare hos konsumenterna kommer att bita sig kvar.

Hållbarhet, hälsa och lokalproducerat blir allt viktigare. Likaså bekvämlighet – möjligheten att kunna handla enkelt, smidigt och på det sätt som passar kunden just för stunden.

Inom de här områdena har dagligvaruhandeln tagit stora kliv under pandemin, men det finns alltjämt en stor förbättringspotential. Därför tror och hoppas jag att vi kommer att få se en fortsatt stark innovationskraft i branschen de kommande åren.

De kommande veckorna ska vi fördjupa oss mer i den post-pandemiska kunden på dagligvarunytt.se och i tidningen. Missa inte det!

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här.
Och
här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt.
Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp
här.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.