Ledare
Fredrik Svedjetun: Dagligvarunytt ökar 300 procent – här är fem av de mest lästa artiklarna
Dagligvarunytt.se har på kort tid gått från en liten nischsajt till en betydande röst i diskussionen om matprisinflationen, skriver chefredaktör Fredrik Svedjetun, och listar fem av många ”raketer” på sajten.
Publicerad: 29 maj 2023, 12:15
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Icas utmaningar i spåren av inflationen och kundernas förändrade kundbeteenden är två ämnen som har dominerat under 2023. Dagligvarunytt kommer ut varje vecka på papper – och varje dag som nyhets- och fördjupningssajt om dagligvaruhandeln. I år har trafiken på dagligvarunytt.se ökat med nästan 300 procent, enligt chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Foto: Gabriel Siljevall
Tycker du att de breda medierna har hamnat snett i bevakningen av matprisinflationen? Det tycker jag också. Därför är jag extra stolt över det arbete som Dagligvarunytts redaktion har gjort de senaste månaderna. Dag efter dag reder vi ut missförstånd, pekar på de verkliga problemen och granskar beslut som påverkar konsumenter, samhället och marknadens aktörer.
Många har också upptäckt att vi anstränger oss. Dagligvarunytt har på kort tid gått från att vara en liten sajt för de mest intresserade proffsen i handeln till att bli en betydande röst i debatten om inflationskrisen och de andra komplexa utmaningar som branschen brottas med.
”Vi tackar för förtroendet och jobbar vidare för att leverera den bästa branschjournalistiken”
Den första januari till 20 maj 2022 fick dagligvarunytt.se drygt 800 000 sidvisningar. Motsvarande period i år har vi haft 3,2 miljoner sidvisningar. Det innebär att trafiken på sajten har ökat med nästan 300 procent.
Om du vill stötta vår journalistik, och hjälpa till att säkra en fortsatt sann och relevant bevakning av branschen, föreslår jag att du uppmanar dina kollegor att också teckna prenumerationer på Dagligvarunytt. Kvalitetsjournalistik är kostsamt att producera, och vi behöver göra en liten vinst som de flesta andra företag.
Vad är det då som har blivit mest läst i denna oroliga tid? Här är fem exempel på artiklar som har fått stor spridning 2023:
1. Nej, det är inte butikernas fel att matpriserna skenar – här är de verkliga ”bovarna”
Analys av Thomas Ohlén som gjorde att många fick en djupare förståelse för vad som ligger bakom matprisinflationen. Dagligvarunytt blev efter den här artikeln inbjudna till SR:s Ekonomiekot Extra, där vår reporter Isidor Beslic förklarade läget i branschen för hundratusentals lyssnare.
2. Siffrorna avslöjar: här är kedjan som kunderna väljer bort – nio gånger av tio
Artikel som förklarar hur kundernas nya köpmönster. Visst, Lidl är en vinnare i år, men hur är det ställt med lojaliteten? Det här exempel på journalistik som bara Dagligvarunytt erbjuder.
3. Panik hos Ica – men varför vaknade ledningen och handlarna så sent?
Thomas Ohléns artikel artikel är ett exempel på hur vi analyserar och diskuterar affärsmässiga beslut som påverkar marknaden och branschens företag, i det här fallet Ica.
4. Lidl investerar i nytt varumärke – 100 varor byter skepnad
Många är intresserade av vad Lidl gör. När Robert Stekovic på Lidl berättade för Dagligvarunytt om nya varumärket för svenskproducerad mat, kallat Matriket, fick artikeln snabb spridning.
5. Nya siffror: Ica håller emot i rekordstor prisökning
Exempel på när vi berättar hur det egentligen ser ut. Vi bygger våra artiklar på fakta, vilket bidrar till att reda ut många missförstånd som cirkulerar i andra medier.
Vi tackar för förtroendet och jobbar vidare för att leverera den bästa branschjournalistiken. De kommande veckorna ramlar bokslut och annan data in som visar på hur matprisinflationen har slagit mot olika butiker och andra aktörer i branschen. Räkna med många fördjupningar kring det.
Om du har åsikter, idéer eller nyhetstips – kontakta oss här.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Fredrik Svedjetun