Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Johan Östberg: Dagligvaruhandeln står inför tre ödesfrågor

De närmaste åren är det främst tre utmaningar som kommer att avgöra hur det går för dagligvarubranschen, skriver Johan Östberg, tf chefredaktör. Sköter kedjorna sina kort rätt finns stora möjligheter, enligt honom.

Publicerad: 21 juni 2021, 12:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Östberg, tf chefredaktör för Dagligvarunytt.


Ämnen i artikeln:

Ica SverigeCoopAxfoodNettoBergendahls

Sommarsemestern närmar sig och förhoppningsvis är coronapandemin snart över. Många inom dagligvarubranschen tycks hoppas och tro att allt kommer att bli som förut igen. Det kanske det blir på kort sikt, men på längre sikt står sannolikt stora förändringar för dörren. Framför allt är det tre trender som är värda att hålla extra koll på:

Digitalisering. Redan före corona var dagligvaruhandeln på efterkälken när det gäller e-handel. Det verkar mest vara en fråga om logistik snarare än köpupplevelse och möjlighet till personalisering. Klockan kommer dock inte att kunna vridas tillbaka nu när till och med pensionärer har börjat handla mat på nätet. Att branschen kämpar emot har säkert sina förklaringar, men att gå i otakt med en stor del av sina kunder är farligt och lämnar dörren öppen för nya konkurrenter som är duktiga på e-handel. 

LÄS MER: Dagligvarubranschen bör lära av H&M:s kris 

Obemannade butiker. För att glesbygden ska kunna leva behövs dagligvarubutiker. Och för att de ska kunna leva behövs lönsamhet. Många hoppas på att obemannade butiker ska kunna skapa marginalerna – och det kan de kanske göra. Om utrullningen sker på rätt sätt. Sker den på fel sätt riskerar de obemannade butikerna livet på landsbygden. Om alla kedjor öppnar obemannade ”lådor” överallt kommer ingen av dem att gå med vinst. När de tvingas lägga ner står glesbygden helt utan service.

Konsolidering. Enligt Konkurrensverket präglas dagligvaruhandeln av låg konkurrens. Samtidigt finns det aktörer som inte ens gjorde vinst under jätteuppsvinget som pandemin gav. Häromveckan såg vi ett steg i den riktningen med Axfoods köp i Bergendahls, tidigare har även Coop köpt Nettos butiker. Mer lär komma. Tidigare har dagligvaruaktörerna kunnat förlita sig på tillväxt genom den kraftiga befolkningsökning Sverige har haft. Så ser det inte ut att bli framöver. Konkurrensen hårdnar också från utländska aktörer som lockas av de höga marginalerna hos främst Ica och Axfood. När tillväxten bromsar upp i lågmarginalbranscher brukar fokus läggas på förvärv. Dagligvarubranschen är nog inget undantag.

LÄS MER: Därför var inte storaffären oväntad

Sköter kedjorna sina kort rätt finns stora möjligheter i alla de tre trenderna. Men den som inte är beredd att förändra sig riskerar att bli förlorare. 

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Östberg

Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

johan.ostberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News