Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Johan Östberg: Dagligvarubranschen bör lära av H&M:s utveckling

H&M gjorde två vägval 2007. Det ena blev rätt, men det andra blev katastrofalt. Misstaget var att den svenska modejätten inte satsade tillräckligt mycket på e-handel. Här har dagligvarubranschen något att lära, skriver Johan Östberg.

Publicerad: 7 juni 2021, 08:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dagligvaruhandeln kan lära av H&M.

Foto: Shutterstock


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenAxfoodCoop

Året var 2007. Världen stod ovetandes på randen till finanskrisen. Den svenska modejätten H&M hade näst högst marknadsvärde på Stockholmsbörsen efter Ericsson och storägaren Stefan Persson var enligt Forbes världens 17:e rikaste person. Det mesta såg ljust ut.

I det läget valde ledningen något överraskande att starta en helt ny butikskedja, COS. I analysen låg sannolikt en tanke om att kunna fånga upp nya målgrupper genom att ladda det nya varumärket med egenskaper som H&M inte hade. Sedan dess har H&M startat ytterligare fem andra butikskedjor med namn som Arket och & Other Stories.

Det skiljer givetvis massor mellan konkurrenssituationen som H&M mötte på den globala marknaden då och den nationella marknad som dagligvarukaktörer verkar på i dag. Ändå finns det något att lära av klädjätten. För precis som i fallet med klädkonsumenter, finns preferenser hos livsmedelskunderna som gör att det går att skapa nischer för att öka försäljningen. Redan i dag har både Axfood och Coop lågpriskoncept som de jobbar med – den strategin går att utveckla ännu mer.

LÄS MER: Coops utmanande lågprispussel 

I storstäderna finns till exempel köpstarka målgrupper som fokuserar på andra saker än pris när de handlar. Tack vare centrallager och e-handel finns möjligheten att lansera koncept med produkter och prisbilder som vore otänkbart med fysiska butiksnät, samtidigt som man får den volym som krävs för lönsamhet. Och det finns säkert fler idéer som kan vara intressanta. Med tanke på all kunddata som matvarukedjorna sitter på borde det också vara enkelt att hitta spännande nischer och kundsegment som är intresserade av dem. 

För branscher med låg marginal är det viktigt att se till att de olika kundernas individuella betalningsvilja maximeras. Det finns fysiska begränsningar i hur mycket en människa kan äta, så att enbart hoppas på att kunderna ska köpa mer mat är nog inte långsiktigt hållbart. En mer rimlig väg vore att addera fler varumärken och fylla dem med andra värden än modervarumärket. Det är ett nödvändigt sätt att öka marginalerna och skapa fler lojala kunder. 

Sedan 2007 har H&M:s krona kommit lite på sned. Bolaget är numera det sjätte största bolaget på börsen. Stefan Persson har fallit till en 84:e plats på Forbeslistan. Nedgången beror dock inte på att H&M lanserade nya butikskoncept utan misstaget var att de inte satsade tillräckligt mycket på e-handel. Något som dagligvarubranschen rimligen bör känna igen sig i.

LÄS MER: Matjättarna måste ta täten i digitaliseringen

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Östberg

Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

johan.ostberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica GruppenAxfoodCoop

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.