Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: Butikerna tar nya tag mot trängseln – nu måste alla ta ansvar

Precis som i våras ser vi att handeln är snabb att axla sitt ansvar och leva upp till sin roll som samhällsbärare. Nu måste vi – kunder, butiksmedarbetare, handlare – följa råden, undvika att trängas och försöka pressa tillbaka smittan. Det ansvaret vilar tungt på oss alla.

Publicerad: 20 November 2020, 10:01

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

I vårs ställde branschen om i rekordfart för att möta den ökade smittspridningen i samhället.

Foto: Pontus Edman


Vi minns alla känslan från i våras. När de första rapporterna om ett nytt virus kom. När de första svenskarna smittades. När dödstalen i covid-19 började stiga.

I Dagligvarunytt rapporterade vi om butikshyllor som gapade tomma på tvättmedel, pasta och konserverad färdigmat. I mitten av mars kunde vi berätta att två av tre butiker vidtagit åtgärder som extra städning och reserestriktioner.

Landsbygdsministern kallade till sig branschföreträdare för att säkra livsmedelsförsörjningen och e-handeln började rusa. Samtidigt väcktes kraven på att klassa handeln som samhällsviktig.

Vi vet alla hur det gick. Branschen ställde om i rekordfart, kunderna ändrade sina köpvanor och smittotalen gick så småningom ner. I oktobers Handelsbarometer visade branschen ökad framtidstro.

Men nu har utvecklingen vänt igen. Dödstalen stiger och antalet intensivvårdade coronapatienter på sjukhusen ökar från dag till dag. Lokala allmänna råd gäller i alla regioner utom en. Alkoholservering förbjuds efter klockan 22 och antalet människor på allmänna sammankomster begränsas till max åtta.

På en presskonferens i veckan inskärpte statsminister Stefan Löfven situationens allvar:

”Vi lever i en prövningens tid. Det kommer att bli värre. Gör din plikt och ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen.”

För stora delar av handeln har prövningarna redan varit stora. Det gäller inte bara sällanköpshandeln. Även matbutiker som tidigare levt gott på gränshandeln har drabbats hårt och tvingats att varsla stora delar av personalstyrkan (se sid 6).

Och i branschen som helhet faller återigen framtidstron, visar månadens Handelsbarometer. 

Men – precis som i våras ser vi att handeln är snabb att axla sitt ansvar och leva upp till sin roll som samhällsbärare.

Butikerna tar nya tag med hygienrutiner och olika metoder för att undvika trängsel. Markeringar på golv fylls i och nya varselvästar till butiksmedarbetarna köps in. Scheman över hur kundflödet ser ut – och när det därmed är bäst och sämst att handla – sätts upp på dörrar och läggs ut på butikernas webbsidor.

Och som alltid är vi beroende av varandra. Nu måste vi – kunder, butiksmedarbetare, handlare – följa råden, undvika att trängas och försöka pressa tillbaka smittan. Det ansvaret vilar tungt på oss alla.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.