tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Brutala förändringar – hos oss följer du utvecklingen varje dag

Publicerad: 25 januari 2023, 13:09

Hur väl Ica lyckas hålla stången avgörs av viktiga beslut som måste fattas under 2023, skriver Fredrik Svedjetun.

Foto: Gabriel Liljevall

Förändringarna som just nu pågår i dagligvarubranschen är historiska. Vart tar den här utvecklingen vägen?, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Fredrik Svedjetun

fredrik.svedjetun@bonniernews.se


Minus 10,6 procent i december och minus 5,6 procent för helåret 2023. Dagligvaruhandelns försäljningsutveckling, som vi har berättat om den senaste veckan, får branschexperter att höja på ögonbrynen. Det som pågår just nu är brutalt.

Utvecklingen har redan lett till stora skiften. För ett par månader sedan gick Lidl om Ica Maxi vad gäller antalet kunder, och därmed placerar sig kedjan på andra plats efter Willys, enligt GFK:s statistik. Samtidigt växer det nya Coop-konceptet Xtra snabbt och når nu fem procent av alla hushåll med kedjans 50 butiker, vilket är en procentenhet bättre än Tempo med 130 butiker.

LÄS OCKSÅ: Exklusiva siffror: Superlyft för tre utmanare – drar ifrån Ica Maxi

Willys, som gick om Ica Maxi i antalet kunder 2018, kan nu stoltsera med att nå nästan 60 procent av alla hushåll. Willys kunder blir också alltmer köptrogna, och har en lojalitet som närmar sig Ica Maxis nivå.

Vart tar den här utvecklingen vägen? Hur ser den svenska dagligvarukartan ut om fem-tio år?

Professor Ulf Johansson spår att vi bara har sett början, att vi är i starten av en större strukturell omvandling. Mycket talar för att han har rätt. Hur väl Ica lyckas hålla stången avgörs av viktiga beslut som måste fattas under 2023. De nya kaptenerna på skutan, Eric Lundberg och Nina Jönsson, har en diger uppgift framför sig.

Hur går det med Hemköp-vd:n Simone Margulies uttalade ambition att hjälpa Matrebellerna att ”fortsätta växa som en stark uppstickare”?

Men det är inte bara inom Ica som det knakar. Willys framfart är exceptionell, men hur är läget bland Axfoods andra kedjor? Vilket stöd och vilka möjligheter får Hemköp, Handlar’n och Tempo att konkurrera på den extremt prismedvetna marknaden? Varför har tre Matöppet-butiker på kort tid skyltat om till Ica Nära? Vad händer med Matrebellerna som sedan 2022 ingår i Hemköpkedjans nya affärsområde ”Butiker i samverkan”? Nyligen blev Nya pulsen i Flemingsberg en Willys, och dessförinnan lade Coop beslag på Matboden Ektorp i Nacka. I december aviserades också att Coop köper Matpiratens butiker i Flen och Katrineholm.

Hur går det med Hemköp-vd:n Simone Margulies uttalade ambition att hjälpa Matrebellerna att ”fortsätta växa som en stark uppstickare”?

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Så går det för Matöppet – hela listan butik för butik

Det här är exempel på sådant som vi på Dagligvarunytt kommer att följa under 2023. Genom att läsa oss ska du få löpande kunskap om marknadens utveckling vad gäller försäljning, priser och kundbeteenden. Vi ska också fortsätta att lyfta fram de goda exemplen, och sprida insikter om hur de som lyckas bäst tänker och jobbar.

I förra utgåvan av tidningen riktade vi strålkastarljuset mot Ica Supermarket Jämjöhallen, som är bäst på kundbemötande, och den snabbväxande butiken Syrrans lanthandel i Tyresö.

Vilken butik, ledare eller medarbetare i dagligvaruhandeln tycker du att vi bör uppmärksamma? Tveka inte att kontakta oss med tips!

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här. Och här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt. Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp här.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev