Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Branschen kläms i ett skruvstäd om matpriserna – nu krävs en mer aktiv kommunikation”

Alla som driver butik i dag befinner sig i ett skruvstäd där man kläms mellan å ena sidan producenter och leverantörer som kräver högre priser och å andra sidan myndigheter, tyckare och konsumenter som misstänker att man skor sig på inflationen. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun som efterlyser en mer aktiv kommunikation kring matpriserna från branschens aktörer.

Publicerad: 24 augusti 2022, 09:29

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

Matpriser

LÄS OCKSÅ: Exklusiva kundsiffror kedja för kedja – här är vinnarna och förlorarna när priserna skenar

Maten är dyr – men måste bli ännu dyrare. Det slog Livsmedelsföretagen fast i en debattartikel i Aftonbladet i mitten av juni.

Om inte priserna höjs mer ”riskerar vi en omfattande utslagning av svenska livsmedelsproducenter”, skrev branschorganisationen. I Dagligvarunytt har Livsmedelshandlarna också uttryckt stor frustration över att butikerna inte skruvar upp priserna tillräckligt. Sju av tio medlemsföretag uppgav att de inte fått igenom sina prishöjningar i dagligvaruhandeln, och chefsekonom Carl Eckerdal var upprörd.

”Jag är uppriktigt förvånad. Det är mest vackra ord vi möter. Man vill inte riktigt erkänna den kris vi befinner oss i”, sa han till Dagligvarunytt.

Liknande argument framfördes när Dagligvarunytt arrangerade seminarier under Almedalsveckan i Visby. Med på scenen var bland annat köttbonden Elof Nilsson som berättade om lantbrukarnas nya, tuffa vardag – som kräver högre priser mot konsumenterna.

Med det här som bakgrund är det aningen ironiskt att dagligvaruhandeln samtidigt får utstå massiv kritik för att priserna höjs för mycket. 

”Matkedjorna saknar konkurrens – och det riskerar att märkas på kvittot”, skrev DN i en ledare för en dryg vecka sedan, och pekade på Icas, Axfoods och Coops dominans på marknaden. 

I tidningen intervjuades Konkurrensverket-chefen Martin Mandorff som efterlyste vassare verktyg för att granska prisuppgångarna i dagligvaruhandeln.

”Med det här som bakgrund är det aningen ironiskt att dagligvaruhandeln samtidigt får utstå massiv kritik för att priserna höjs för mycket.”

”Man är tryggare som konsument i andra branscher med en starkare konkurrens”, konstaterade Mandorff i DN.

LÄS OCKSÅ: Priset avgörande för allt fler kunder – så rustar sig butikerna: ”Det gäller att vara på tårna”

Alla som driver butik i dag befinner sig alltså i ett skruvstäd där man kläms mellan å ena sidan producenter och leverantörer som kräver högre priser och å andra sidan myndigheter, tyckare och konsumenter som misstänker att man skor sig på inflationen.

Klart är i alla fall att påståendena om att ”matkedjorna saknar konkurrens” är absurda. Långt före den nuvarande krisen har arbetet med att hålla nere priserna varit utmärkande för dagligvarubranschen, mycket till följd av en allt tuffare konkurrens från snabbt växande lågprisprofiler som Lidl och Willys.

De butiker som misslyckas med att jobba med prisvärde kommer att straffas ännu hårdare framöver, och det tror jag att de flesta i branschen är högst medvetna om.

Vad jag i stället skulle vilja efterlysa är en mer aktiv och tydlig kommunikation från branschens aktörer. Matpriserna är det stora samtalsämnet i Sverige i dag – och det kommer att bli en brännande fråga i valrörelsen. Här behöver dagligvaruhandeln förklara vad det är som händer, och varför konsumenterna måste betala mer. 

De skenande matpriserna är ett viktigt fokusområde i vår bevakning under hösten.

LÄS OCKSÅ: Experterna oense – så blir prisutvecklingen i höst: ”Konstig situation” 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Matpriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev