Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: Amazon har en del att bevisa för svenska kunder

Publicerad: 30 Oktober 2020, 10:35

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dagligvarunytts chefredaktör Gertrud Svensén menar att nätjätten Amazon har en del kvar att bevisa efter intåget i Sverige.

Foto: Stefan Bohlin


Ämnen i artikeln:

Ica SverigeLidlAxfoodBergendahlsCoop SverigeCity GrossIca GruppenCoop Butiker och StormarknaderAmazon

Så kom då till slut dagen A, då Amazon lanserades i Sverige. Efter mycket spekulationer och gissningar om det skulle ske lagom till Black Friday eller inte, slogs den virtuella porten upp till den svenska marknaden i onsdags.

Amazon beskrivs ofta som en jätte som slukar allt i sin väg. Nu är 10 000-kronorsfrågan hur snabbt jätten kommer att sätta i sig munsbiten Sverige.

På sidorna 4-5 försöker vi bena ut hur svaret ser ut för dagligvaruhandelns del. 

När jag besökte en vän i London för fem år sedan hade hon övergått till att handla i stort sett allt på Amazon: leksaker till barnen, hushållsprodukter, böcker – och mat. På morgonen gjorde hon beställningen från köket i Kensington. På eftermiddagen kom leveransen.

Än så länge finns inte livsmedel med i utbudet på den svenska sajten. 

Men det här är bara början, poängterar Amazon i en kommentar till lanseringen i Sverige. 

”Det vore fel av mig att säga att vi inte kommer att sälja dagligvaror i Sverige framöver” säger Axel Ootes i en intervju med Dagligvarunytt.

Och även om försäljningen av livsmedel dröjer – eller aldrig kommer till stånd – utmanas de svenska dagligvarujättarna av den nya konkurrensen på sällanköpsvaror, konstaterar vår reporter Mikael Sydner i en kommentar. Elektronik, hälsa, skönhet – allt säljs i din närmaste stora mataffär – och nu också på Amazon.

Amazon pratar mycket om hur viktig kundupplevelsen är. Första dagen live i Sverige såg det lite si och så ut med den. Dåliga maskinöversättningar av produktnamn och en svensk flagga som hade blivit argentinsk hånades i sociala medier. 

En annan fråga som diskuterats inför lanseringen är jättens dåliga rykte som arbetsgivare. Berättelser om medarbetare som kissar i petflaskor för att de inte får lämna sin post ens för toabesök och höggravida kvinnor som tvingas stå tio timmar om dagen imponerar inte.
Inte heller idén att annonsera efter en underrättelseanalytiker som skulle rapportera om facklig organisering bland personalen på ett amerikanskt kontor.

Att känna sig trygg med att de anställda på ett företag jobbar under hyfsade villkor är väl också en form av kundupplevelse.

Amazon har en del kvar att bevisa.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.