Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: 2020 ett år av förändring och anpassning – för alla

Publicerad: 9 Oktober 2020, 08:44

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dagligvarunytts nya chefredaktör Gertrud Svensén om branschens förmåga att snabbt anpassa sig under coronapandemin.

Foto: Stefan Bohlin


Ämnen i artikeln:

LidlIca SupermarketIca NäraMatkassarCoop Butiker och StormarknaderCorona

Under våren och sommaren har jag gått en del i kvarteren runt Rosenlundsgatan på Söder i Stockholm. På en ganska liten yta finns där en Ica Supermarket, en Lidl, en Coop, en Ica Nära och ytterligare en Ica Supermarket. Eftersom min pappa och hans fru är 70+, och därmed i riskgrupp för coronaviruset, turas jag och mina syskon om att handla åt dem. Med inköpslista och hemritad butikskarta i hand har jag botaniserat bland allt från tyska korvar och fryspizzor - på önskelistan från Lidl - till dillkaviar och enlitersflaskor med rapsolja från Icas eget sortiment.

Mitt andra föräldrapar har valt en helt annan väg. Från stugan i skärgården har de tagit egen båt och bil och kört rakt in i ett garage där de hämtat sina förbeställda matkassar. Ibland har de lyxat till det med Mathems gummibåtsleveranser direkt till egna bryggan - och kunnat komplettera med en vattenkokare eller en dammsugare från Clas Ohlson.

Pandemin visar att branschen har förmågan att kvickt anpassa sig till en ny verklighet. Snabbt utbyggd näthandel, specialanpassade öppettider för riskgruppsbesökare och nya utlämningsplatser är bara några sätt som möjliggjort för kunderna att kunna fortsätta handla i sin favoritbutik.

Även här på redaktionen har 2020 varit ett år av förändring. Först köptes tidningen av Bonnier och blev granne med Dagens Industri och en rad branschtidningar. Sedan följde namnbyte, då gamla Icanyheter efter 52 år spelat ut sin roll, och en efterlängtad digital premiär på dagligvarunytt.se. 

Och nytt för detta nummer är att jag har tillträtt som chefredaktör och ansvarig utgivare.

Från tidigare jobb på andra nischade titlar vet jag att en tidning som Dagligvarunytt är helt beroende av sina reportrars branschkunskap - och av sina läsares engagemang. Vad vill du läsa om? Vilka frågor brottas du med just nu? Hur kan Dagligvarunytt vara till nytta för dig?

Hör gärna av dig med tankar och idéer!

P.S: Den som först uppfinner en digital butikskarta som enkelt kan kopplas ihop med en handskriven inköpslista kommer att få min - och säkert många andra riskgruppskunders - tacksamhet.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.