Få hela storyn
Starta din prenumeration
Ledartexter från Dagligvarunytt.
Ledare
Nyhetsmedierna är fulla av svarta rubriker om Ica – och alla de som hyser fördomar om marknadsledarens handlare har fått vatten på sin kvarn. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun med anledning av den växande insiderhärvan.
Ledare
Dagligvarubranschen har fantastiska karriärmöjligheter att erbjuda unga, driftiga människor. Men är marknadens aktörer tillräckligt bra på att berätta om det? Det undrar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
ATG säljer som aldrig förr – och gör en vinst som dagligvarubranschens butiker bara kan drömma om. Därför skaver det när speljätten nu vill höja omsättningskravet för ombuden. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
Det som beskrevs som en galen idé ser ut att bli verklighet – och Ica-handlarna jublar. Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun listar fyra utmaningar som storaffären kan råda bot på.
Ledare
Det råder digital iver bland beslutsfattarna i dagligvarubranschen. Men glöm inte bort att stora kundgrupper fortsätter att föredra den fysiska butiken, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.
Ledare
Dagligvaruhandeln har tagit stora kliv framåt under pandemin, men det finns fortfarande en stor förbättringspotential. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun som hoppas på en fortsatt stark innovationskraft i branschen de kommande åren.
Ledare
De stora kedjornas dominans har i decennier pekats ut som daglivarubranschens största problem. Men är bristande konkurrens fortfarande ett problem? Det undrar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun – och uppmanar branschen att fokusera på de nya utmaningar som tornar upp sig på marknaden.
Ledare
Marknadsledaren är under press när lågpristrenden växer sig starkare. Det blir alltmer uppenbart att Ica behöver ge sig ut på jakt efter den pusselbit som länge har saknats i företagets annars urstarka varumärkesbygge, skriver Dagligvarunytts och Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
H&M gjorde två vägval 2007. Det ena blev rätt, men det andra blev katastrofalt. Misstaget var att den svenska modejätten inte satsade tillräckligt mycket på e-handel. Här har dagligvarubranschen något att lära, skriver Johan Östberg.
Ledare
En större diskussion om ansvarsfördelning är nödvändig när åtgärder och agerande under coronapandemin ska utvärderas. Det är inte rimligt att politiker och myndigheter från en dag till en annan inför långtgående restriktioner som det sedan faller på handlare och butikschefer att genomföra, skriver Johan Östberg.
Ledare
Om politiker tycker att någon produkt är så skadlig att den inte bör konsumeras är det rimliga att förbjuda den – snarare än att försöka straffskatta bort den. Det skriver Johan Östberg i sin ledare och konstaterar att det är olyckligt politikerna inte lyssnade på branschen när plastskatten infördes.
Ledare
Tillsammans med skolan är matbutiken central för en levande landsbygd. Men många glesbygdsbutiker står inför svåra utmaningar. Huvudkontoren kommer att spela en viktig roll för att de ska kunna överleva, skriver Johan Östberg.
Ledare
Det lät så självklart. När statsminister Stefan Löfven för ett drygt år sedan skrev på sin Facebook-sida att ”Hela Sverige ska inte bara leva utan även växa” lär inte många ha opponerat sig. Man vinner inte väljarnas stöd på att utarma landsbygden och ingen valgeneral lär trycka upp affischer med slogans om att bara halva Sverige ska leva.
Ledare
Kanske känns det för tidigt. Men samtidigt som vaccinationerna går trögt, behöver diskussionen om hur återgången ska se ut nu ta fart. Politiker och företagare måste våga höja blicken, men för att kunna göra det behövs också en diskussion om om hur samhället kommer att se ut när alla vuxna har ett adekvat skydd mot covid-19.
Ledare
Hållbarhet är ett ämne som kräver att man lyckas hålla två tankar i huvudet samtidigt. Som konsument är det lätt att fastna i svåra val när man står där vid butikshyllan: är det bättre att köpa traditionellt framställd svensk honung än ekologisk från andra sidan jordklotet?
Ledare
Nöden är uppfinningarnas moder brukar det heta – och att kris föder utveckling när den första chocken har lagt sig.
Det är sanningar som i mångt och mycket gäller för dagligvaruhandeln under pandemin.