Ledartexter från Dagligvarunytt.
Ledare
Jaha, konsumenter bör alltså i alla lägen handla de billigaste varorna i de billigaste butikerna? Åtminstone om man får tro politiker från både höger och vänster, riksbankschefen och diverse tyckare i medierna. Då får vi nog samtidigt vara beredda att göra avkall på väldigt mycket av det som vi anser är viktigt i samhället, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.
Ledare
Det är lika svårt att få en intervjutid med Lidls nya Sverigechef som med Carl XVI Gustaf. Det är olidligt för oss journalister – och skadligt för Lidl. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
Icon Medialab värderades till 33 miljarder kronor innan företaget förintades i IT-kraschen 2020. Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun ser paralleller till den nuvarande e-handelsyran.
Ledare
Svenska dagligvaruhandeln kan inte förlita sig på att politiken ska lösa branschens problem. Det konstaterar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun. Tur då att det finns en sådan förändringskraft bland dagligvaruhandelns ledare, medarbetare och samarbetspartner, skriver han.
Ledare
Aftonbladet och andra medier matar ut en onyanserad och fördomsfull bild av giriga Ica-handlare som gör ”övervinster”. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun – och ringar in de verkliga problemen hösten 2022. Ytterst handlar det om butiksdöd.
Ledare
Butiker som tvingas släcka lysrören i taket, göra sig av med personal och i värsta fall klappa igen. Det är verkligheten i energikrisens Sverige. Politikerna måste agera snabbt – och rädda företag från undergång, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
Redan i oktober 2021 fanns tydliga tecken på att matpriserna skulle skena. Riksbanken var lika sen på bollen som Sveriges politiker, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.
Ledare
Butiker och dess kunder utsätts dag efter dag för brott – men hjälpen uteblir. Samtidigt tvingas butiker stänga på grund av de galna elpriserna. Nu krävs politisk handlingskraft, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
Alla som driver butik i dag befinner sig i ett skruvstäd där man kläms mellan å ena sidan producenter och leverantörer som kräver högre priser och å andra sidan myndigheter, tyckare och konsumenter som misstänker att man skor sig på inflationen. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun som efterlyser en mer aktiv kommunikation kring matpriserna från branschens aktörer.
Ledare
Det är tre månader kvar till valet – och under den tiden förväntas matpriserna att fortsätta stiga, till hushållens stora förtret. Dagligvarubranschen behöver förbereda sig för en växande debatt, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
Vi befinner oss i en exceptionell tid. Om vi ska ta oss igenom den pågående krisen behöver alla vara med och bidra. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun med anledning av bråket som blossat upp mellan Livsmedelsföretagen och dagligvaruhandeln.
Ledare
Nyhetsmedierna är fulla av svarta rubriker om Ica – och alla de som hyser fördomar om marknadsledarens handlare har fått vatten på sin kvarn. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun med anledning av den växande insiderhärvan.
Ledare
Dagligvarubranschen har fantastiska karriärmöjligheter att erbjuda unga, driftiga människor. Men är marknadens aktörer tillräckligt bra på att berätta om det? Det undrar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
ATG säljer som aldrig förr – och gör en vinst som dagligvarubranschens butiker bara kan drömma om. Därför skaver det när speljätten nu vill höja omsättningskravet för ombuden. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Ledare
Det som beskrevs som en galen idé ser ut att bli verklighet – och Ica-handlarna jublar. Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun listar fyra utmaningar som storaffären kan råda bot på.
Ledare
Det råder digital iver bland beslutsfattarna i dagligvarubranschen. Men glöm inte bort att stora kundgrupper fortsätter att föredra den fysiska butiken, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.
Ledare
Dagligvaruhandeln har tagit stora kliv framåt under pandemin, men det finns fortfarande en stor förbättringspotential. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun som hoppas på en fortsatt stark innovationskraft i branschen de kommande åren.
Ledare
De stora kedjornas dominans har i decennier pekats ut som daglivarubranschens största problem. Men är bristande konkurrens fortfarande ett problem? Det undrar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun – och uppmanar branschen att fokusera på de nya utmaningar som tornar upp sig på marknaden.
Ledare
Marknadsledaren är under press när lågpristrenden växer sig starkare. Det blir alltmer uppenbart att Ica behöver ge sig ut på jakt efter den pusselbit som länge har saknats i företagets annars urstarka varumärkesbygge, skriver Dagligvarunytts och Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun.