Kommentar
Susan Berzelius: Vinnarna är konsumenterna - och möjligen miljön
Konkurrensen från kedjor som Rusta, ÖoB och Dollarstore blir allt tuffare. Då väljer ett antal Ica-handlare att starta ett inköpssamarbete. En tillbakagång till klipp- och kampanjvaror som påminner mycket om 1970-talet, skriver Susan Berzelius.
Publicerad: 16 juni 2021, 11:57
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Arkivbild
Ämnen i artikeln:
Ica MaxiKlippvaror är något som i min värld till stor del förknippas med 70- och 80-talens störtexponeringar och extrapriser. Röda skyltar med ”prisbomber” berättade för konsumenterna vilka varor som just den veckan var ett riktigt fynd när mycket av konsumentdebatten i Sverige handlade om höga matpriser och behovet av sänkt moms på livsmedel.
Så kom likriktningens decennier och mycket av klippen och tillfälliga partier försvann, om man inte var beredd att köra till Ullared förstås.
Sen gjorde Lidl och Netto entré på den svenska marknaden samtidigt som lokala kedjor och aktörer som Matrebellerna eller för all del enskilda handlare som Ica Kvantum Farsta i södra Stockholm, tog tillbaka begreppet klipp och profilerade sig genom att locka prisjägare.
I Västsverige har priskonkurrensen alltid varit påtaglig för alla som sysslar med dagligvaruhandel. LL:s, HP storköp och så småningom Willys satte med sin blotta existens stor press på den mer traditionella handeln och ofta fick de stora aktörernas inköpsorganisationer utstå kritik när butikerna fick en dyrstämpel på sig.
I slutändan var förstås konsumenterna vinnare när prisutspel och kampanjer gjorde DR-utskicken till dåtidens ”mest lästa” och debatten om svinn och miljö knappt existerade.
När 30 Ica Maxi-handlare nu går samman för att tillsammans driva försäljning är det inte förvånande att detta sker just i södra och västra Sverige. Prismedvetenheten är stor i den delen av landet. Men numera är det Dollarstore, ÖoB och Rusta som står för prisutspel och erbjudanden och som i vissa varugrupper är riktigt tuffa konkurrenter till den etablerade dagligvaruhandeln.
Vinnare är, förutom de 30 stormarknaderna, åter konsumenterna. Och möjligen miljön. För här kan producentledet snabbt bli av med överskottspartier och varor med kort datum när kunder med förstoringsglas nitiskt jämför prislappar. Eller ja. Hyllkantsetiketter då.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Susan Berzelius
Ämnen i artikeln:
Ica Maxi