Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Susan Berzelius: Darkstore-planerna faller på sin egen orimlighet

Publicerad: 1 december 2021, 08:38

Dagligvarunytts Susan Berzelius.

Darkstore-aktörernas planer för för Sverige utanför storstäderna faller på sin egen orimlighet. De kräver stora investeringar som får svårt att betala sig, skriver Susan Berzelius.


Ämnen i artikeln:

Dark stores

Mjölk, bananer, äpplen, chips och dricka/läsk/energidryck. Se där Foodoras fem storsäljare. Det säger en del om vilka darstore-aktörens främsta kunder är, åtminstone om man är fördomsfull: unga gamers eller möjligen studenter som inte vill lämna skärmen ens för att ta el-sparkcykeln till butiken på hörnet och som regelbundet behöver omedelbar tillgång till snabba kolhydrater. Företrädesvis finns de dessutom i storstadsområden. Än så länge. För Foodora, Wolt, Vembla och övriga snackar nu kaxigt om att etablera sig över hela landet, kopierandes framgångsrika (?) koncept från bland annat New York där tiden från order-klick till budets tryck på dörrklockan pressas från 120 till ofattbara 30 minuter.

LÄS OCKSÅ: Darkstore-utmanarnas mål – att äta andelar av Ica, Coop och Axfood: ”En dinosauriesektor” 

Det kan säkert funka på delar av Manhattan eller på Södermalm i Stockholm. Åtminstone så länge varuplocket går smidigt, IT-systemen levererar, budet cyklar eller gasar sin moped tillräckligt snabbt och inga trafikhinder uppstår på Broadway respektive Hornsgatan. Men i Dalarna? Eller Västernorrland? Seriöst? Och dessutom med någon slags lönsamhet som tillfredsställer krävande, utländska ägare och investerare?

LÄS OCKSÅ: Handelsexperterna om darkstores, blixtleveranser och ny konkurrens: ”En sak stör mig” 

Med risk för att bli ihågkommen som Dagligvarunytts egen Ines Uusmann och prata om en ”fluga” som snart glöms, så skakar jag på huvudet åt planerna. Enbart investeringskostnaderna för att etablera darkstores så tätt att företagen klarar att leverera också i svensk glesbygd gör att planerna med största sannolikhet faller på sin egen orimlighet. 

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Dark stores

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.