onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Susan Berzelius: Susan Berzelius: Darkstore-planerna faller på sin egen orimlighet

Darkstore-aktörernas planer för för Sverige utanför storstäderna faller på sin egen orimlighet. De kräver stora investeringar som får svårt att betala sig, skriver Susan Berzelius.

Publicerad: 1 december 2021, 08:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dagligvarunytts Susan Berzelius.


Ämnen i artikeln:

Dark stores

Mjölk, bananer, äpplen, chips och dricka/läsk/energidryck. Se där Foodoras fem storsäljare. Det säger en del om vilka darstore-aktörens främsta kunder är, åtminstone om man är fördomsfull: unga gamers eller möjligen studenter som inte vill lämna skärmen ens för att ta el-sparkcykeln till butiken på hörnet och som regelbundet behöver omedelbar tillgång till snabba kolhydrater. Företrädesvis finns de dessutom i storstadsområden. Än så länge. För Foodora, Wolt, Vembla och övriga snackar nu kaxigt om att etablera sig över hela landet, kopierandes framgångsrika (?) koncept från bland annat New York där tiden från order-klick till budets tryck på dörrklockan pressas från 120 till ofattbara 30 minuter.

LÄS OCKSÅ: Darkstore-utmanarnas mål – att äta andelar av Ica, Coop och Axfood: ”En dinosauriesektor” 

Det kan säkert funka på delar av Manhattan eller på Södermalm i Stockholm. Åtminstone så länge varuplocket går smidigt, IT-systemen levererar, budet cyklar eller gasar sin moped tillräckligt snabbt och inga trafikhinder uppstår på Broadway respektive Hornsgatan. Men i Dalarna? Eller Västernorrland? Seriöst? Och dessutom med någon slags lönsamhet som tillfredsställer krävande, utländska ägare och investerare?

LÄS OCKSÅ: Handelsexperterna om darkstores, blixtleveranser och ny konkurrens: ”En sak stör mig” 

Med risk för att bli ihågkommen som Dagligvarunytts egen Ines Uusmann och prata om en ”fluga” som snart glöms, så skakar jag på huvudet åt planerna. Enbart investeringskostnaderna för att etablera darkstores så tätt att företagen klarar att leverera också i svensk glesbygd gör att planerna med största sannolikhet faller på sin egen orimlighet. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susan Berzelius

redaktionen@dagligvarunytt.se

Ämnen i artikeln:

Dark stores

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev