måndag25 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Thomas Ohlén: Panik hos Ica – men varför vaknade ledningen och handlarna så sent?

Ica har länge lämnat Willys och Lidl i fred och låtit uppstickarna växa fritt. Priset har blivit extremt högt för branschettan – med rejält svagare siffror. Nya toppdirektörerna har tvingats att rivstarta med panikliknande åtgärder, skriver Dagligvarunytts Thomas Ohlén.

Publicerad: 8 februari 2023, 08:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ica-butikerna hade betydligt sämre säljutveckling än index och huvudkonkurrenten Axfood. Framför allt Willys drar ifrån med sin extrema tillväxt. ”Det har tagit överraskande lång tid för Ica att vakna upp och inse att marknadsallvaret”, skriver Thomas Ohlén i en analys.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraNina JönssonEric LundbergAxfoodWillysHemköpTempo

Axfoods bokslutskommuniké kom exakt en vecka innan Ica Gruppens och kan inte ha mötts av annat än chock, huvudvärk och sannolikt även förtvivlan i de 1 267 Ica-butikerna och på

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev