Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommentar

”Olidligt” Lidl-koncept går hem – drakarna borde fundera över sin prisbild

Publicerad: 29 Januari 2021, 09:23

E-handeln står som den stora vinnaren när vi summerar pandemiåret 2020. Trots det är det Lidl, den enda svenska kedjan helt utan e-handel, som kommer på en hedervärd andraplats efter de stora dagligvarudrakarna.


Att e-handeln är okrönt dagligvarukung när pandemiåret 2020 summeras förvånar väl ingen. Tillströmningen av nya kunder i alla åldersgrupper och i alla tänkbara hörn av landet till onlinehandeln har det skrivits spaltmeter om och de färska och unika siffror som presenteras i Dagligvarunytt visar att penetrationen för kanalen steg med 15 procent när nästan hälften av hushållen klickade hem dagligvaror vid minst ett tillfälle förra året. Men vid sidan av den digitala kanalen finns några, fysiska, vinnare att utse när vi blickar tillbaka på det annorlunda och nyligen avslutade året.

Som Dagligvarunytt konstaterade för två veckor sedan är det de bostadsnära koncepten som gick segrande ur 2020 vad gäller den analoga handeln.

Som komplement till inköpen via onlinehandeln och i stormarknaderna hittade fler konsumenter än någonsin till sin ”butik på hörnet”.

Men GFK-siffrorna visar också att vid sidan av Ica Kvantum och Stora Coop är det endast Lidl, den enda svenska kedjan helt utan e-handel, som visar en exceptionell och unik kundtillväxt.

Det allt tätare butiksnätet är förstås en förklaring och en förutsättning för att nå de breda konsumentmassorna. Men lågpriskedjan har också lyckats med konststycket att med 200 butiker nå 56 procent av landets hushåll.

Ingen fnyser längre åt det från början marginella och lite udda konceptet. Utbudet, lägena och inte minst priserna lockar allt fler.

Lidl Sverige fyller 18 år i år och blir myndigt.

Det sammanfaller uppenbarligen med att en bred andel av de svenska konsumenterna har tagit det ”olidliga” konceptet till sina hjärtan.

Kedjan plockar andelar och de stora drakarna har en del att fundera över. Inte minst vilken prisbild de förmedlar.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.