Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Susan Berzelius: Nu hamnar IT-säkerheten i topp på höstens agendor

IT-haveriet i Coop-butikerna är ett wakeup-call som heter duga, skriver Susan Berzelius. Inte bara hos Coop.

Publicerad: 13 augusti 2021, 07:43

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

CoopBetalningslösningar

När pandemin slog till under 2020 gasades digitaliseringen inom handeln. Och när hackerattacken mot Coop i början av sommaren var ett faktum accelererade den ytterligare. 

LÄS MER: Dokument: Veckan som skakade Coop – och Sverige 

Den extremt snabba utrullningen av Coops Scan and Pay-app mitt under semestern måste vara ett svårslaget rekord i effektivitet och kreativitet i inofficiella mästerskapen i problemlösning…

Men det fanns förstås inte något egentligt alternativ för de 22 drabbade föreningarna och deras hundratals stängda butiker. Betalalternativen måste fram. Pronto.

Attacken mot underleverantören Kaseya, och dess bristfälliga mjukvara, som drabbade den svenska dagligvaruaktören så hårt anses av IT-experter vara varken den första eller den sista av denna typ av ”ny” brottslighet med kopplingar till organiserad, global kriminalitet.

IT-haveriet i Coop-butikerna saknar motstycke i såväl Sverige som internationellt. Det är ett wakeup-call som heter duga och stämmer till inte bara eftertanke utan kräver också konkreta, kanske krävande och kostsamma åtgärder såväl kort- som långsiktigt.

LÄS MER: Efter IT-attacken mot Coop – så möter konkurrenterna det växande hotet

IT-säkerhetsfrågorna lär utan tvekan hamna högt upp på agendan när ledningsgrupper och styrelser sammanträder i höst. Och då inte bara hos Coop. Samtliga svenska dagligvaruaktörer, och många andra företag för den delen, kommer inte enbart att tvingas analysera den egna IT-strukturen, utan även sina IT-leverantörer i flera led, något som Magnus Mähring, forskare på Handelshögskolan i Stockholm påtalade i en intervju med Dagligvarunytt i somras. 

Företagen måste dessutom vara beredda att ta konsekvenserna, agera praktiskt – och ta kostnaden för det.

För nu lär det nog vara slut med suckarna kring styrelseborden när budgetar ska klubbas och IT-avdelningarna kräver mer resurser. För att ökade resurser, tyvärr, behövs - det har nog alla fattat vi det här laget.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susan Berzelius

redaktionen@dagligvarunytt.se

Ämnen i artikeln:

CoopBetalningslösningar

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev