måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Ellen Larsson: Ingen kan bygga butik på konsumenternas vindflöjelbeteende

Att kunder springer mellan butiker för att jaga klipp och unnar sig livets goda i kassalinjen ligger helt i linje med såväl kristid som den (ir)rationella människan. Men det flyktiga beteendet kan aldrig vara grunden för ett varumärkesbygge. Det skriver Dagligvarunytts Ellen Larsson.

Publicerad: 17 februari 2023, 08:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

AxfoodGFKWillys

LÄS OCKSÅ: Giganternas segertåg – här är siffrorna som visar hur kör de kör ifrån konkurrenterna

Nu handlar de rika på Willys – i smyg. Rubriksättningen gjorde säkert artikeln som publicerades i Svenska Dagbladet i september till en så kallad klickraket. Reportaget skildrar förändrade konsumtionsmönster i skärgårdsidyllen Saltsjöbaden. Det är en läsvärd betraktelse över hur prisstegringar på livsmedel påverkar befolkningen, även på en priviligerad ort. Kunderna på ”Ica för de rika” hittar plötsligt till lågprisbutiken Willys, enligt skribenten.

Kunderna på ”Ica för de rika” hittar plötsligt till lågprisbutiken Willys

Av Axfoods senaste bokslut fick vi sedan bekräftat att den ögonblicksbilden var allmängiltig. Willys växte tre gånger snabbare än marknaden under 2022. Medan marknadsledaren Ica haft ett betydligt motigare år och tappar marknadsandelar.

LÄS OCKSÅ: Tydliga trenden – fyndjakt vanligare än storhandling: ”Vi ser hur pengar flyttar”

Att konsumenter i så stor omfattning ägnar sig åt ”cherry picking” – och jagar sina favoriter på matbordet i butiken med det för dagen bästa erbjudandet – är rationellt.
Det är rationellt, oavsett storlek på plånboken, när priserna rusar uppåt – på i princip allt.
Det har varit rationellt i alla tider av ekonomiska konsumtionsteorier. Individer påstås göra rationella val mellan varor givet sin begränsade budget.

Men en annan tendens: att frukt och grönt-försäljningen sjunker som en sten, medan varor som godis, läsk och chips rusar uppåt är ett bevis på motsatsen. Konsumenter är också djupt irrationella och känslostyrda.

Konsumenter är också djupt irrationella och känslostyrda. Med sin begränsade budget borde man rimligtvis köpa maximal näring för pengarna

Med sin begränsade budget borde man rimligtvis köpa maximal näring för pengarna, även om styckpriset är högre än på chokladkakan i kassalinjen. Men kristider är också en tid för att trösta sig. Under lågkonjunkturen på 1930-talet ökade sminkkonsumtionen. I stället för en läppstickseffekt ser vi en slags snackseffekt i matbutiken.

Konsumenternas bristande lojalitet med ”sin” butik i bistra tider förklaras sannolikt också av vårt tämligen rigida sätt att konsumera matvaror på. För även om det finns 15 000 artiklar att välja bland hamnar oftast samma varor – och varumärken – i kundkorgen.

LÄS OCKSÅ: Siffrorna avslöjar: Här är kedjan som kunderna väljer bort – nio gånger av tio

För hjärnan glömmer inte gommens besvikelser – eller glädjeskutt.

För hjärnan glömmer inte gommens besvikelser – eller glädjeskutt. Att vi väljer med magen och av tradition har varit uppenbart i matbutiken när konsumenter inte byter ut kära varumärken. Att få behålla russinen i just min kaka är i stället väl värt att byta butik för. Men på detta område börjar försäljningsstatistik och larm från livsmedelsproducenter också ge sken av ett paradigmskifte hos svenska konsumenter.

LÄS OCKSÅ: Inhemsk mat ratas av prisjägare: ”Väldigt olyckligt för svenska producenter”

Att bygga butik, långsiktigt, baserat på rationella och känslostyrda – men framförallt flyktiga – konsumentbeteendena bär sig så klart inte.
Frågan bör snarare vara: vilken vill du att framtidens butik ska vara?
De butiker som vågar och kan satsa på att stärka sina varumärken lokalt kommer att klara att växa sig genom även denna kris.

LÄS OCKSÅ: Siffrorna avslöjar: Här är kedjan som kunderna väljer bort – nio gånger av tio


Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodGFKWillys

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev