Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommentar

Thomas Ohlén: Hur kan Ica och Axfood vara mer transparenta än medlemsägda Coop?

Dagligvaruhandeln kommer att prestera sitt försäljningsmässigt bästa år. Ica, Axfood och även familjeägda Bergendahls berättar öppet hur det går. Men de 3,5 miljoner medlemmarna i Coop får ingen löpande information alls.

Publicerad: 18 December 2020, 05:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Foto: Gustaf Olsson, Coop


Nu återstår mindre än två veckor av 2020 men redan innan stora mathelgen julen, mellandagar utan reabesök i gallerior och nyårsfirande i små sällskap är det riskfritt att skriva att det här året blir det totalt sett främsta någonsin för dagligvaruhandeln.

Inget år är ens i närheten.

Och det finns flera bevis:

- Dagligvaruindexet

- Stora aktörers siffror

Ica Gruppen redovisar utfallet varje månad för de fyra Ica-profilerna och det har även handlarna i löst sammansatta grupperingen Matrebellerna gjort sedan starten i slutet av 2009.

Numera har Ica och Matrebellerna fått sällskap i sifferflödet av tidigare ”smygaren” Bergendahls som under nya vd:n Håkan Åkerströms ledning har blivit transparent och regelbundet presenterar utvecklingen för City Gross.

Axfood offentliggör i sin tur försäljningen varje kvartal och berättar då i detalj hur det går för bland annat Willys och Hemköp.

Men dagligvaruhandelns många intressenter har långt ifrån hela bilden för 2020 klar för sig eftersom den omsättningsmässigt tredje och fjärde största aktören anser att det räcker med konkurrenternas öppenhet och att de själva bara behöver offentliggöra siffror en gång om året – och därtill gärna så sent som möjligt.

Lidl stängde böckerna precis innan pandemin slog till i månadsskiftet februari–mars och då syntes förstås ingen coronaeffekt men kartläggningar från researchföretaget GFK visar att ingen annan kedja har rekryterat så många kunder 2020.

Lojaliteten och snittkvittona har stigit kraftigt och det är knappast heller vågat att peka ut Lidl som årets snabbväxare.

Det går möjligen att ha viss förståelse för att Lidl och dess tyska ägarstiftelse inte resonerar på samma öppna sätt som Ica, Axfood, Bergendahls och Matrebellerna men Coops ”tystnadskultur” är svår att begripa.

Coop är som bekant enda medlemsägda konstellationen i dagligvaruhandeln och uppges ha 3,5 miljoner medlemmar i Sverige men till skillnad från Icas och Axfoods aktieägare får de som är medlemmar i en regional eller lokal konsumentförening nöja sig med viss årlig information i en verksamhetsberättelse.

Då är resultat- och balansräkningen ofta placerad efter informationen om antalet planterade träd i Afrika och andra i och för sig behjärtansvärda engagemang.

Ännu värre är det för de så kallade direktmedlemmarna i Kooperativa förbundet som bor i delar av Skåne, Östergötland eller Mälardalen där KF:s delägda bolag Coop Butiker och Stormarknader (CBS) till stor del har sin verksamhet.

De medlemmarna har ingen insyn alls i hur det går för Coop där de bor.

Frågan är hur börsnoterade bolag som Ica och Axfood och ett familjeägt företag som Bergendahls (City Gross) kan vara mer öppna och frekventa med försäljningssiffror än Coop.

Borde det inte vara tvärtom?

Coop skulle sannolikt öka engagemanget bland de 3,5 miljoner ägarna i landet genom att vara öppna och redovisa siffror – och medlemmarna skulle troligen rösta mer med fötterna och gynna sina egna butiker mer än konkurrenternas.

Dagens moderna kassasystem gör det för övrigt möjligt med uppföljning direkt.

Om man vill. 

 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.