Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Susan Berzelius: Förändring men ändå igenkänning när Ica-Stina gör entré

När Ica-Stina i Suzanne Reuters skepnad gör storstilad entré i Sveriges populäraste och mest kända Ica-butik, ja då förstår nog alla att inget blir sig riktigt likt för Stig, Ulf, Sebastian, Cindy och Jerry. Nya tider, nya idéer.

Publicerad: 1 februari 2021, 10:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Valet av nya Ica-Stig, Björn ”Pelle Svanslös” Kjellman, är visserligen ännu en gråhårig, medelålders man som ska fylla ut den vita kavajen efter Hans Mosesson och Loa Falkman, men han har i grunden en annan framtoning än sina företrädare på posten. Lite snällare, lite mer ödmjuk. Då behövs förstås en motpol som kan ta plats och röja runt bland hyllor och diskar.

Och någonstans var det ändå givet att landets dominerande dagligvaruaktör inte helt kunde köra på i gamla hjulspår. Efter 19 år med manliga handlarbossar var det dags för, om inte en föryngring av den populära handlarkaraktären, så åtminstone ett helt nytt spår.

När en världsvan kvinna med pondus sveper in bland Stammis-varor och vecko-erbjudanden och antyder att ”här är allt sig likt” ja, då förstår man att förändringens vindar kommer att blåsa.

Valet av Suzanne Reuter som Ica-Stina är smart. Hon har precis den komiska ådra som behövs för att förnya den långkörande såpan och all den pondus som krävs för att vara den bossiga storasystern som kommer att köra med lillebror Stickan. 

Men mitt i komiken ligger ett underliggande, seriösare budskap från Ica och King reklambyrå. Även om det går långsamt med andelen kvinnliga handlare så kunde man inte med bibehållen trovärdighet och snack om jämställdhet undgå en kvinnlig handlare. Dessutom är hon inte purung, Ica-Stina. En tydlig pik åt den åldersdiskriminering som allt för sällan debatteras i samhället.

Så vad väntar nu det tajta butikslaget? Tja. Även om syster Stina kommer att ösa en och annan valtajmad spydighet kring sig och föra in idéer från sina globala resor så kan vi vara ganska säkra på att humorn, värmen och medarbetarnas smarthet kommer att fortleva. Jerry kommer som alltid att få sista ordet och lättlurade Ulf kommer även fortsättningsvis att vara - lättlurad.

Och Ica-Stig då? Ska vi gissa att Ica redan under de närmaste Mello-veckorna kommer att utnyttja det faktum att Björn Kjellman är ett av landets största schlagerorakel? Där kan inte ens syrran slå honom på fingrarna.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News