Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Thomas Ohlén: ”Eurocash har muskler att övervintra – och öppna en till butik vid gränsen”

Gränshandeln mot Norge mer eller mindre dog i mars 2020. Axfood och Eurocash vågar ändå satsa på en åttonde butik. Valet av plats längst upp i Värmland är väntat och logiskt.

Publicerad: 15 januari 2021, 09:59

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Axfood

Coronapandemins snabba utbredning i mars förra året gjorde att Norge beslutade att stänga gränsen mot Sverige och därmed stoppades norska konsumenter plötsligt från att resa till de stora köpcentrumen på svenska sidan och handla dagligvaror till avsevärt lägre priser.

Viruset och stängningsbeslutet har varit och är ett dråpslag för alla svenska butiker som i första hand vänder sig till norrmännen.

Nästan all köpkraft är borta och dessutom har hundratals förlorat jobben eller blivit varslade om uppsägning.

Inget tyder på att den normalt så lukrativa gränshandeln med Norge öppnar i närtid och därför är risken betydande att situationen förvärras och att företag utan ekonomiska muskler snart tvingas att ge upp.

Men långsiktigt finns alla förutsättningar för att gränshandeln åter blir lönsam för svenska butiker – även om norska politiker på olika sätt försöker att reducera de stora prisskillnaderna mellan länderna för att minska ”Harryhandeln”.

Därför kan en stark kedja som Eurocash – med Axfood och Norgesgruppen i ryggen – övervintra gränskrisen och expandera butiksnätet till åtta butiker.

Dagligvarunytt berättade redan i november 2018 att Eurocash hade tecknat en avsiktsförklaring om att öppna i Långflon i nordligaste Värmland.

”Långflon är en väletablerad och uppskattad destination och vår etablering skulle stärka handelsplatsen ytterligare”, sa vd Johan Svensson.

Eurocash ordförande Thomas Evertsson deklarerade följande i en intervju med Dagligvarunytt i september i fjol apropå planerna på en etablering i bland annat Långflon.

”Det finns potential för Eurocash att växa.”

Nu tog Eurocash alltså ett intressant snabbspår genom att köpa Långflons Stormarknad i stället för att bygga nytt i byn med tre invånare.

Långflons Stormarknad kom upp i rekordhöga 133 miljoner kronor i nettoomsättning 2019 och det blev med all sannolikhet bästa noteringen för butiken med tanke på gränshandelns enorma bakslag 2020.

Lönsamheten för Långflons Stormarknad har dock gått upp och ned de senaste tio åren och röda siffror har varit lika frekventa som svarta i bolagets bokslut.

Eurocash har förutsättningar att lyckas betydligt bättre när det blir fritt fram att handla igen och attrahera fler norska besökare från Trysil och Elverum och möjligen också turister som besöker svenska destinationer som Branäs och Sälenfjällen.

Willys framgångsrika kedjedrift har successivt applicerats på systerkedjan Eurocash och det skapar bättre möjligheter att stärka det ekonomiska utfallet.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Axfood

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News