Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Agneta Renmark: Dagligvaruhandeln måste göra det lätt att handla rätt

Varför ska livsmedelsbutikerna ta ansvar för folkhälsan? Det är väl ändå upp till den enskilda individen vad han eller hon stoppar i sig?
Förvisso, men att handla rätt är inte lätt när det som är nyttigt nästan alltid är dyrare och mer svåråtkomligt än tomma kalorier. Här har butikerna en fantastisk möjlighet att göra skillnad.

Publicerad: 14 december 2020, 08:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Dåliga matvanor är en av de största orsakerna till ohälsa och för tidig död. Fyra av tio svenskar äter på ett sätt som ökar risken för livsstilsrelaterade sjukdomar som drabbar hjärta och blodkärl samt vissa cancerformer.

Bara häromdagen presenterades en stor studie som visar att nästan vart tredje cancerfall i Sverige skulle kunna förebyggas med hjälp av mer hälsosamma levnadsvanor.

Dagligvaruhandeln – som nu under coronapandemin dessutom klassats som samhällsviktig verksamhet – har därför en viktig roll att fylla när det gäller att hjälpa svenska folket att äta bättre. 

Och det gör man inte genom att fronta med billig läsk i storpack eller erbjudanden där det lönar sig att köpa många chokladkakor i stället för att nöja sig med en. 

Eller att locka hungriga barn och ungdomar, som sticker till affären i stället för att äta skolmaten, med travar av donuts och kyld energidricka.

Som dietist (även om jag inte längre jobbar som det) vill jag i stället se hälsosamma erbjudanden som är svåra att motstå: ”Köp fem äpplen men betala bara för tre”.

Jag vill att frukostflingorna utan socker ska få den mest säljande platsen i hyllan och jag vill att man som kund aktivt måste leta efter godiset och snacksen – inte snubbla över det.

Vidare vill jag se fler plånboksöppnare med nyckelhålsmärkta produkter och påsar med snacksmorötter och gurkstavar i kassan, som liksom ropar: ”köp mig!”

Dessutom. Friskare kunder som lever längre handlar ju faktiskt mycket mer.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News