Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Peter Willebrand: ”Avgörande att Ica förmedlar en bild av att man står på konsumenterna sida”

När inflationen för första gången på 40 år börjar ta stora tuggor ur medelklassens lönekuvert sker en mental förflyttning. Nu måste Ica förmedla rätt bild - annars slukar lågpriskedjorna alla kunder, skriver journalisten Peter Willebrand.

Publicerad: 1 november 2022, 12:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Peter Willebrand är journalist och har skrivit flera artiklar om dagligvaruhandelns butiksvarumärken i Dagligvarunytt.


Ämnen i artikeln:

LidlWillysLågprisIca SverigeIca Gruppen

Samtidigt som detaljhandeln redovisar kraftigt ökade omsättningstal är den inflationsrensade försäljningsutvecklingen negativ. När Svensk Daglivaruhandel prisjusterar försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i med KPI (16,1 för september) sätts den till -7,4 procent jämfört med samma månad 2021. 

LÄS OCKSÅ: Svart på vitt – här är siffrorna som orsakar Icas problem: ”Tappar tydligt inom prisvärde” 

Det har helt enkelt blivit dyrare att driva butik, konstaterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel. Handlarna klagar också på små marginaler och att man inte fullt ut kan kompensera sig för de prisökningar som just nu sker i deras omvärld. 

”Det är också nu som Willys och Lidl får betalt för sin konsekventa positionering inom lågpris”

Några större sympatiyttringar kanske de inte ska räkna med eftersom alla svenskar nu drabbas hårt av prisökningar som de inte har alls har möjlighet att påverka. Dessutom kan alla ta del av de senaste nyheterna om att de största och mest framgångsrika Ica Maxi-butikerna nu har blivit ”miljardfabriker” – ekonomisk referensmått för alla branscher. (Det svenska musikundret är till exempel ungefär två Ica Maxi, vilket sällan brukar ge de många tusen som försöker överleva i musikindustrin någon större tröst.)  

LÄS OCKSÅ: Trippelhotet mot Ica-butikerna – vd:n slår larm: ”Väldigt många hör av sig och är förtvivlade” 

Det är alltså en tudelad bild av dagligvaruhandeln som konsumenterna just nu möter. I valet att ytterligare göda en miljardbutik eller att försöka minska de kostnader som man kan påverka själv kan valet tyckas enkelt. 

Det är alltså inte särskilt märkligt om kvittona blir kortare och kampanjvarorna ökar i matkassen – och att kunderna försöker hitta alternativ till den butik där de vanligen gör sina inköp.

För Ica är det avgörande att nu kunna förmedla en bild av att man står på konsumenterna sida – och att man trovärdigt lever upp till epitetet prisvärd. Annars kommer man oundvikligen att tappa andelar till lågpriskedjorna. 

LÄS OCKSÅ: Ica styr om kommunikationen: ”Måste bli mer snabbfotade” 

Det är också nu som Willys och Lidl får betalt för sin konsekventa positionering inom lågpris. När inflationen för första gången på 40 år börjar ta stora tuggor ur medelklassens lönekuvert sker en mental förflyttning. 

”Det här med lågpris är ju inte så dumt, trots allt. Och mycket håller samma kvalitet som på min vanliga butik.”

Det är den utveckling som de flesta trodde skulle komma för redan för 20-25 år sedan. 

LÄS OCKSÅ: Maxi-handlarna om svaga utvecklingen – och kundtappen: ”Ett stålbad” 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Peter Willebrand

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev