Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Välkommen att debattera hos Dagligvarunytt – här är åtta tips till dig som vill skriva

Publicerad: 29 september 2022, 09:08

Koppla gärna din text till aktuella händelser eller uttalanden. Det är ett av flera tips från Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Foto: Gabriel Liljevall

Det händer otroligt mycket i dagligvarubranschen just nu – och vi vill gärna att du deltar i debatten. Här är åtta råd från chefredaktör Fredrik Svedjetun till dig som är intresserad av att skriva åsiktsmaterial för Dagligvarunytts läsare.


Fredrik Svedjetun

fredrik.svedjetun@bonniernews.se


Vad är en branschtidnings uppgift? Utöver det mest självklara – som att rapportera om och granska det som händer i branschen – handlar det mycket om att servera insikter, kunskap och inspiration som hjälper människor och företag att fatta bättre beslut och utvecklas i rätt riktning.

Det senaste året har vi på Dagligvarunytt fokuserat hårdare på den kunskapsförmedlande delen av uppdraget, bland annat genom att investera ännu mer i fördjupande journalistik. Det här har uppskattats av läsekretsen – antalet prenumeranter av Dagligvarunytt ökar stadigt månad efter månad, och vi tackar för förtroendet.

”Genom att skriva texter som når våra tiotusentals läsare varje vecka har du möjlighet att påverka och förändra”

Men det finns ytterligare en del av en branschtidnings uppgift där jag känner att vi har mycket jobb kvar att göra. Och det handlar om att fungera som en arena för debatt och diskussion kring branschens utmaningar.

Vi låter visserligen åsikter mötas varje dag i vår journalistik, och vi arrangerar en rad event där branschens aktörer diskuterar aktuella frågor. Inom ramen för vårt koncept Future Food Forum höll vi exempelvis seminarier under en hel dag i Visby under Almedalsveckan, spana gärna in alla debatter här.

Men jag skulle gärna se att fler av er som jobbar i branschen deltar med egna debattinlägg. Vad upprör dig? Vad tycker du att handeln måste bli bättre på? Hur sköter sig konkurrenter, politiker och leverantörer, egentligen? Genom att skriva texter som når våra tiotusentals läsare varje vecka har du möjlighet att påverka och förändra.

Tveka inte att skicka in ditt alster till redaktionen(at)dagligvarunytt.se eller till undertecknad!

Här är några råd på vägen:

Ge uttryck för en åsikt – och se till att leverera väl underbyggda argument i texten. Det är alltid bra att ge ett eller flera exempel på vad du menar.

Tänk på att läsaren måste få ut något av texten. Det är bra om den som tar del av din artikel kan lära sig något, få nya insikter, andra perspektiv eller kort och gott en ”väckarklocka”.

Koppla gärna din text till aktuella händelser eller uttalanden – det blir ofta mer spännande och intressant om ämnet som avhandlas kan fungera som en kommentar i nyhetsflödet. Eller så levererar du kanske en egen nyhet i texten!

Försök att runda av med en slutsats eller uppmaning som läsaren kan ta med sig.

Texten ska så klart vara intressant och skräddarsydd för Dagligvarunytts målgrupp, det vill säga människor som är yrkesverksamma inom svensk dagligvaruhandel eller livsmedelsindustri.

Tänk på att debattsidan inte är rätt forum för dig som vill marknadsföra ditt företags varor eller tjänster. Den typen av texter, ofta författade av pr-konsulter, passar bättre som till exempel en native-artikel, något som vår säljavdelning kan hjälpa dig med.

Jobba med texten så att den väcker intresse, har bra flyt och lockar till vidare läsning. Om du känner dig osäker på språket eller dispositionen – låt gärna någon läsa igenom och komma med råd.

Skriv inte för långt, men inte heller för kort. Ett bra riktmärke för en debattext hos Dagligvarunytt.se är cirka 2500-4500 tecken, inklusive blanksteg. Länka gärna vidare till mer läsning. Om du vill bli publicerad i papperstidningen får texten vara max 2500 tecken.

Svensk dagligvaruhandel befinner sig i en utmanande tid, med bland annat inflation, minskad köpkraft hos konsumenter och en stökig omvärld. Vi på Dagligvarunytts redaktion gör allt för att förse er läsare med den kunskap som behövs för att navigera genom svårigheterna.

Men vi ser också gärna att du som läsare hjälper till genom att delta med dina åsikter och insikter!

Här kan du ta del av det åsiktsmaterial som har publicerats på Dagligvarunytt.se tidigare i år.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev