Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Svensk Dagligvaruhandel: Visst finns social hållbarhet i dagligvaruhandeln

Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell är förvånad över konsumtionsforskaren John Magnus Roos kritik mot butikerna och menar att social hållbarhet visst är en viktig faktor inom handeln.

Publicerad: 19 januari 2021, 09:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Centrum för konsumtionsforskning vid Göteborgs universitet är en av de institutioner som bedriver viktig forskning inom handel och konsumtion. Genom det akademiska arbetet kan vi bättre förstå och även utveckla handeln. Det är därför med stor förvåning jag läser kritiken från John Magnus Roos, senior forskare från nämnd institution, en kritik som i korthet går ut på att butikerna inte borde anstränga sig för att sälja varor.  

Handel, inte bara med livsmedel, är nog en av de äldsta verksamhetsformer som finns. Det går ut på att producera något för att sälja i konkurrens med andra som säljer. Så fungerade det förr och så fungerar det nu. Det ligger dagligvaruhandelsbutiker så tätt att de flesta konsumenter har mer än en butik att välja på. Varje butikschef eller handlare vet därför att sortiment, priser, butikens utformning och öppettider är helt avgörande för om kunden väljer just din butik. 

Det är riktigt att e-handeln har ökat kraftigt under pandemin. Det har ställt stora krav på dagligvaruhandeln att snabbt ställa om för att möta den ökande efterfrågan. Här, på samma sätt som i en fysisk butik, kommer den aktör att bli vinnare som har det bästa sortimentet, den bäst fungerande hemsidan, de mest konkurrenskraftiga priserna och även den bästa servicen för leverans. Det är svårt och utmanande, men inte svårt att förstå. 

Jag är övertygad om att även social hållbarhet är en viktig faktor för butikerna. Konsumenter har högt ställda krav på butikers ansvar vad gäller såväl social som miljömässig hållbarhet och övergripande samhällsansvar. Eftersom Roos lyfter in coronapandemin i sin artikel, är det viktigt att påminna om att butiker, dess medarbetare och kunder på kort tid behövt ändra sitt beteende i dagligvaruhandelsbutiken för att undvika trängsel. Svensk Dagligvaruhandel har sedan pandemin startade undersökt kundernas attityd till att besöka dagligvaruhandelsbutikerna och drygt hälften av de tillfrågade har känt sig oroliga, men samtidigt ansåg nio av tio att butiken de brukar handla i vidtagit tillräckligt med åtgärder för att minska trängsel. 

Samarbete med forskning och akademi är viktigt för branschens utveckling. Vi har upparbetade samarbeten med flertal institutioner och kommer att fortsätta vår dialog med landets universitet så att vi tillsammans kan utveckla handeln i Sverige.

Karin Brynell

VD, Svensk Dagligvaruhandel

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.