Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Svensk Dagligvaruhandel: ”Våra medlemsföretag tar ansvar i de exceptionella tider som råder”

Vi anser att det behövs politiska beslut som dämpar kostnadsökningen i livsmedelskedjan, till gagn både för bonden och konsumenten. Det skriver Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell i en replik till LRF:s ordförande Palle Borgström. Samtidigt som dagligvaruhandeln har förståelse för de utmaningar bönderna står inför anser hon att den bild LRF målar upp behöver breddas.

Publicerad: 11 april 2022, 11:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Susan Berzelius


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Vi har stor förståelse för de utmaningar som följer kriget i Ukraina, inte minst för animalieproduktionen, och vi håller med LRF:s ordförande om att alla i livsmedelskedjan måste vara lönsamma för att svenskt lantbruk ska finnas kvar. Det läge som i dag råder på grund av kriget i Ukraina är exceptionellt, och innebär ökade kostnader i alla led i livsmedelskedjan. Kriget driver dessutom på den utveckling som redan skett i spåren av pandemin. 

LÄS MER: LRF:s ordförande: ”Sveriges bönder behöver handelns hjälp att klara krisen” 

Men vi tycker den bild som förmedlas av LRF behöver breddas. Mellan bonden och butikshyllan finns flera steg på vägen, och förutsättningarna måste vara rimliga för hela kedjan. Dagligvaruhandelns uppgift är både att arbeta för att konsumenterna får så bra priser på livsmedel som möjligt, och att producenterna får rimligt betalt. Det höga kostnadsläget på energi, drivmedel, transport och förpackningar påverkar även dagligvaruhandelns lönsamhet, på samma sätt som det påverkar hela näringslivet. 

Våra medlemsföretag tar ansvar och i de exceptionella tider som råder nu har dialogen kring prisfrågan intensifierats, inte minst med de svenska leverantörerna. 

Vi inom dagligvaruhandeln delar LRF:s bild att vi har ett gemensamt ansvar att erbjuda konsumenterna produkter från det svenska lantbruket av hög kvalitet, producerade på ett hållbart sätt. Det är också därför dagligvaruhandeln länge har satsat på att tydligt märka ut var produkter kommer ifrån och använda svenskmärkning systematiskt. Vad gäller exempelvis kött säljs en mycket hög andel svenskt kött i den svenska dagligvaruhandeln. 

”Våra medlemsföretag tar ansvar och i de exceptionella tider som råder nu har dialogen kring prisfrågan intensifierats, inte minst med de svenska leverantörerna.”

Det är viktigt att komma ihåg att det är konsumenten som fattar det slutgiltiga köpbeslutet, och det är efterfrågan som styr dagligvaruhandeln. Det är problematiskt att de stora kostnadsökningarna för lantbrukare sammanfaller med stora kostnadsökningar för exempelvis el och drivmedel även för konsumenterna. Redan i februari kunde vi utläsa i SCB:s siffror att livsmedelspriserna stigit med över 4 procent. När köpkraften minskar ökar priskänsligheten hos kunderna ytterligare, och höjs priserna på svenska livsmedel för mycket är risken stor att konsumenterna väljer andra varor. Det kommer inte att gynna svenskt lantbruk. 

Vi anser att det behövs politiska beslut som dämpar kostnadsökningen i livsmedelskedjan, till gagn både för bonden och konsumenten. Detta för att säkra svensk livsmedelsproduktion på sikt och för att de ekonomiskt svagaste grupperna i samhället också ska ha råd att köpa svenska livsmedel. 

Men med det sagt, samtliga dagligvaruhandelsaktörer har nu öppnat upp för en nära dialog med de svenska leverantörer som är kopplade till svenskt jordbruk.

Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.