Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Slutreplik: Mer pandemi-anpassning krävs i butikerna

Trots stora ansträngningar krävs mer för att kunderna ska känna sig trygga att handla under pandemin. Det skriver forskaren John Magnus Roos i en slutreplik i debatten kring social hållbarhet och omtanke.

Publicerad: 29 januari 2021, 08:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Först vill jag tacka Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell och Ica-handlaren Peter Rundqvist för att de kommenterat min text om en viktig fråga. Självklart har jag full förståelse för att butikerna behöver anstränga sig för att sälja varor och att butikerna inreds utifrån ett holistiskt perspektiv, som även inkluderar logistik. 

Jag vill dock poängtera att mitt debattinlägg inte var en generell kritik till hela branschen. Det finns mängder av bra exempel på social hållbarhet som vi har sett inom dagligvaruhandeln under den rådande pandemin. Att mäta konsumenternas oro och attityder till butikernas åtgärder, som svensk dagligvaruhandel gör är föredömligt. Att få kölapp och information om väntetid i mobilen, som Ica Focus applicerar är bra åtgärder. Ett annat exempel på social hållbarhet som i ett flertal butiker infördes tidigt under pandemin var att utöka öppettiderna med en timme på morgonen, i syfte att låta sårbara individer införskaffa dagligvaror innan den ordinarie trängseln tog vid. Att placera postombudet ansvarsfullt är ytterligare en åtgärd som borde tänkas på och som även inkluderar de konsumenter som inte har en avancerad mobil där de kan få kölapp och information om kötiden. 

Det jag vänder mig mot är att många butiker inom dagligvaruhandeln inte anstränger sig tillräckligt för att visa omtanke och hänsyn till sina medmänniskor. Det är fortfarande en allt för vanlig strategi att placera varorna på ett sådant sätt att jag som kund måste ta mig långt in och/eller trängas vid både postombud och vid kassan. 

Poängen med mitt debattinlägg var att de butiker som visar sina konsumenter mest omtanke och hänsyn under pandemin också är de som på sikt kommer att bli mest lönsamma. Det finns gott om studier som visar att omtanke och hänsyn leder till lojalitet bortom den som går att köpas, och att sådana värderingar och handlingar även bidrar till välbefinnandet i samhället i stort. Omtanke och hänsyn är alltså bra för både individ och samhälle, och främjar både ekonomisk och social hållbarhet. 

Svenska konsumenter väljer att hamstra och e-handla för att de är oroliga för covid-19. Till de butiker som fortfarande har ett postombud mitt i butiken med mycket trängsel så är mitt budskap att tänka om. Framtiden får utvisa vilka butiker som blir lönsamma och vilka varumärken som stärks. 

Till sist vill jag tacka Peter Rundqvist för inbjudan om att komma förbi och få en lektion om kundvarvet. Jag avböjer dock i nuläget, då jag anser att smittspridningen i samhället är viktigare än min kunskap i frågan.  

John Magnus Roos

Senior forskare vid Centrum för konsumtionsforskning vid Göteborgs universitet och lektor vid institutionen för hälsovetenskaper vid Högskolan i Skövde.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.