Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Replik: UTP-direktivet ska skydda den lilla säljaren

Stora livsmedelsbolag – mindre än en promille av livsmedelskedjans företag – ska inte skyddas av UTP-lagstiftningen. Det skulle strida mot EU-direktivets andemening, skriver Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Publicerad: 16 april 2021, 10:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

Med anledning av Livsmedelsföretagens debattartikel daterad 9 april om den föreslagna implementeringen av UTP-direktivet ser jag behov av ett förtydligande. Många av er som läser Dagligvarunytt arbetar inom handeln, livsmedelsindustrin och jordbruket och undrar säkert vad det är som föranlett Livsmedelsföretagens höga tonläge. Jag ska förklara varför handeln tycker att stora livsmedelsföretag inte ska skyddas av UTP-lagstiftningen och varför vi inte alls kan se att livsmedelsstrategin står på spel om stora företag undantas.

EU har fattat beslut om ett direktiv som ska reglera affärsrelationerna i livsmedelskedjan. Syftet med direktivet är att skydda den lilla säljaren mot den maktobalans som kan uppstå mot en större köpare. Jag upprepar, man vill skydda den lilla säljaren mot den större köparen. 

Ett direktiv är tvingande och ska införas. Länder kan välja att införa det exakt så som EU föreslagit eller gå längre. En svensk utredning tillsattes och utredaren kom fram till att man kan ge samma skyddande regler till alla säljare oavsett storlek, ja till och med om säljaren är mycket större än köparen. Detta och inget annat är det som handeln har reagerat på och det är detta som Livsmedelsföretagen så intensivt vill att riksdagen röstar igenom i början av maj. 

Vi kan inte förstå bevekelsegrunderna. För det handlar om att inte ens en promille av de 120 000 företagen i den svenska livsmedelskedjan, livsmedelstillverkare såväl som livsmedelsgrossister, även de stora dagligvaruhandelsaktörerna, skulle undantas UTP- lagstiftningens skyddsrättigheter. Alla övriga kommer att omfattas av UTP-lagstiftningen.  

Varför ska ett 30-tal företag, var och en med över 3,5 miljarder kronor i omsättning som står för närmare 40 procent av inköpsvolymen, omfattas av ett regelverk som tillkommit för att skydda den lilla säljaren? Det strider ju helt mot EU-direktivets andemening och det strider mot tolkningen i de flesta EU-länder. De livsmedelsföretag vi pratar om har i flera fall ingen produktion i Sverige och använder inte svensk råvara, så vi ser inte heller den tydliga kopplingen till livsmedelsstrategin. Vi arbetar tillsammans med Livsmedelsföretagen och LRF för att stärka den svenska livsmedelskedjan genom märkningen Från Sverige och Sweden Food Arena. I den senaste forskningspropositionen med stora satsningar på forskning och innovation för livsmedelsbranschen ges goda förutsättningar. 

Med detta ville jag förklara varför vi inte delar eller ens förstår Livsmedelsföretagens uppfattning i sakfrågan.

Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel

 

Läs Livsmedelsföretagens debattartikel här. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.