Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Pär Bygdeson: ”Vi trodde det skulle bli bättre när vi hjälpte polisen – det blev tvärtom”

Inte ett enda av de ärenden som som butikerna har anmält under våren har hanterats på ett korrekt sätt. Det menar Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson som nu kan summera det organisationen kallar ”projekt överklaga”.

Publicerad: 13 juni 2022, 07:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Livsmedelhandlarnas vd Pär Bygdeson.

Foto: Suvad Mrkonjic


Vi som är i påverkansbranschen, eller som andra gärna kallar oss: lobbyister, har i uppdrag att skapa bättre villkor för de som gett oss sitt förtroende att göra det. Det sker ofta genom att vi uppmanar politiker att ge oss nya lagar eller skjuta till mer skattepengar till något som vi anser vara viktigt.  Det är därför samtidigt både uppfriskande och en smula oroande att medverka i det arbete som vi på Livsmedelshandlarna gör i år. Det vi kallar ”projekt överklaga”.

Idén bakom projektet är att vi har noterat att rättsväsendet inte fungerar effektivt när det kommer till att hantera alla de brott som begås i butik. Det vittnar alla medlemmar om. Vi påbörjade därför ett arbete där vi utbildade ett tjugotal butiker runtom i landet i hur man anmäler brott med god kvalitet, det vill säga juridiskt säkra formuleringar och beskrivningar av vad som hänt och hur butiken ska hantera bevismaterial i form av exempelvis filmer. Genom att ge polisen bästa möjliga förutsättning att göra sitt jobb borde vi nå längre var tanken. Det blev till stora delar tvärtom. En butik slutade att överhuvudtaget få några svar från polisen, de bekräftar inte ens att de mottagit anmälningarna. Andra butiker har fått bevismaterial bortslarvat, ytterligare andra butiker har fått mejl där de ombeds att i skrift redogöra för vad vittnen sett. (Vilket är helt oförenligt med hur domstolarna arbetar). Ytterligare en butik har fått erbjudande om att komma till polisstationen och hålla en utbildning i hur man ska utreda brott begångna i butik. 

”Vi har allt detta väldokumenterat och hade i flera fall kunnat anmäla enskilda poliser för tjänstefel, men har valt att avstå, då det för oss är viktigare att se till att anmälningarna hanteras på ett rättssäkert och bra sätt.”

Detta låter helt stolligt och det är det också. Vi har allt detta väldokumenterat och hade i flera fall kunnat anmäla enskilda poliser för tjänstefel, men har valt att avstå, då det för oss är viktigare att se till att anmälningarna hanteras på ett rättssäkert och bra sätt. Vi ser att det blir stora fel, fast på olika sätt runtom i landet, inte ett enda ärende av de ärenden som butikerna anmält under våren har blivit hanterat på ett korrekt sätt. Effekten av detta är att vi nu har deltagande butiker som tappat sugen. De trodde att det skulle bli bättre när de gjorde allt rätt i sin kontakt med polisen. Det blev tvärtom. 

Sverige har i dag en polismyndighet som sedan flera år saknat en fungerande styrning och kontroll av verksamheten. Man gör lite som man vill och förmår på de olika stationerna och ledningen springer på det som är politiskt viktigt för justitieministern just nu. Justitiedepartementet har till i år skrivit ett 20 sidor långt regleringsbrev som ska styra polisen 2022. Inte någonstans talar man om kvalitet och rättssäkerhet, utan enbart om att verka för, och kvantifierbara mål, vilket inte säger något om kvaliteten på det som ska bli gjort.

Vi kommer att sammanställa allt vi hittat i en rapport innan Almedalen, och i den skriva vårt förslag på regleringsbrev för att få polisen att jobba rätt. När de gör det, då är vi gärna med och stöttar att det ska bli fler poliser. Några nya lagar och än mindre straffskärpningar spelar ingen roll när det knappt går att komma till domstol med ett ärende.

Pär Bygdeson, vd, Livsmedelshandlarna

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev