lördag28 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Matbutikernas kampanjer leder till ohållbar köttkonsumtion”

Miljöorganisationer och livsmedelsbranschen måste jobba gemensamt för att vända klimat- och naturkrisen. Särskilt i tider när politiken inte prioriterar dessa frågor. Minskad konsumtion av kött är en av de viktigaste åtgärderna för att få ner klimatutsläppen, skriver företrädare för WWF.

Publicerad: 19 december 2022, 08:59

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Anna Richert, senior matexpert hos WWF, och Gustaf Lind, generalsekreterare för organisationen.


Den höga köttkonsumtionen bidrar starkt till klimatförändringarna och förlust av biologisk mångfald. Men ändå uppmuntrar handeln konsumenterna att handla mer kött genom kampanjer och extrapriser som ”köp tre paket till priset av två”. Det visar en ny undersökning av tankesmedjan Questionmark i samarbete med WWF. Det framgår också att det är väldigt sällan miljömärkt kött som marknadsförs.

Vi behöver jobba tillsammans – miljöorganisationer och livsmedelsbranschen – för att vända klimat- och naturkrisen. Särskilt i tider när politiken inte prioriterar dessa frågor.  Minskad konsumtion av kött är en av de viktigaste åtgärderna för att få ner klimatgasutsläppen och klara de globala hållbarhetsmålen. En ny undersökning i Storbritannien bekräftar att flerköpserbjudanden av typen ”tre till priset av två” lett till ökad konsumtion totalt av den marknadsförda maten. Det är en utveckling i helt fel riktning gällande köttet.

Genom kampanjerbjudanden bidrar svenska matbutiker till den höga miljöpåverkan som köttet har

Undersökningen som nu genomförts i Sverige omfattar de fyra största dagligvarukedjornas online-butiker och annonsblad som fanns tillgängliga på nätet under sex veckor i augusti och september i år. Undersökningen visar att varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter. Två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden. Detta skapar problem, eftersom cirka 70 procent av den totala livsmedelskonsumtionen går via dagligvaruhandeln.

Genom kampanjerbjudanden bidrar svenska matbutiker till den höga miljöpåverkan som köttet har. Livsmedelskedjorna kan lätt ändra detta, genom att inte uppmuntra konsumenterna att köpa mer kött än planerat och att inte marknadsföra kött som får rött eller gult ljus i Köttguiden.

Vi är väl medvetna om att livsmedelspriserna generellt stigit mycket de senaste två åren och är en utmaning för många. I dessa tider är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet. Då har man större möjlighet att köpa miljömärkt kött, när man väl äter kött. Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbeteskött i butikerna, märkt med Svensk Sigill Naturbeteskött, liksom mer Krav-märkt kött. Om kött ska kampanjas så är det sådant kött vi vill se i reklambladen.

Här kan handeln med små insatser göra en stor skillnad genom att exponera och kampanja växtbaserad mat och det miljömärkta köttet bättre

Mindre men bättre kött är vägen framåt för hållbara matval, men andelen kött med grönt ljus i Köttguiden är låg i svenska mataffärer. I denna studie står kött med grönt ljus för lite mer än två procent av erbjudanden under perioden som undersöktes. Dessutom visar en annan studie från WWF att en majoritet av de svenska konsumenterna tycker att det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiker. Här kan handeln med små insatser göra en stor skillnad genom att exponera och kampanja växtbaserad mat och det miljömärkta köttet bättre!

Låt oss skapa en mer hållbar matkonsumtion. Är ni med?

Gustaf Lind, generalsekreterare WWF
Anna Richert, senior matexpert WWF

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev