Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Kraven från Axfoods vd: ”Handelspolitiken är en outnyttjad klimatresurs”

Publicerad: 2 september 2021, 12:20

Klas Balkow, vd för Axfood, är en av flera näringslivsföreträdare som undertecknat en debattartikel i DI kring att regeringen måste öka takten för klimatpolitiken – och i synnerhet handelspolitiken inom EU.

Foto: Miriam Järlesjö

Att styra om EU:s handelspolitik mot gröna investeringar och cirkularitet är helt avgörande för att klara klimatomställningen. Nu kräver Axfoods vd Klas Balkow att regeringen vidtar åtgärder.


Ämnen i artikeln:

AxfoodSvensk HandelSvensk Dagligvaruhandel

Det är bråttom med klimatomställningen. Och att styra om EU:s handelspolitik mot gröna investeringar och cirkularitet är helt avgörande.

Det menar Klas Balkow i en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med bland andra Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola Europacific Partners Sverige; Lars Appelqvist, vd HK Scan Sweden; Per Arfvidsson, vice vd Lantmännen; och Anders Fredriksson, vd Löfbergs.

Debattörerna framhåller att handelspolitiken har stor utvecklingspotential för att bidra till minskade utsläpp och uppmanar regeringen att använda alla befintliga verktyg.

Och konkreta förslag att jobba för saknas inte:

* Stärk EU:s utsläppshandel.

* Låt inte taxonomin bromsa omställningen.

* Skapa jämnare konkurrens med klimattullar.

* Verka för globala prismekanismer på koldioxidutsläpp.

* Skapa en marknad för negativa utsläpp.

Klas Balkow och hans medskribenter tycker även att det pratas på tok för lite EU-politik i Sverige:

”Under sommaren har EU och nu FN:s klimatpanel höjt insatsen och visat på allvaret. Regeringens klimatkollegium har på ett år endast haft två möten och handelspolitiken lyser med sin frånvaro. Som ledare för svenska företag med höga klimatambitioner, uppmanar vi regeringen att öka takten för klimatpolitiken och i synnerhet handelspolitiken inom EU.”

 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News