Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Konsumtionsforskare: Dagens kundvarv osexigt – och olönsamt

Dagligvarubutikerna bör ställa om, skippa ”förförelselabyrinten” och visa kunderna respekt och omtanke och samtidigt öka lönsamheten. Det menar John Magnus Roos vid Göteborgs universitet.

Publicerad: 15 Januari 2021, 09:53

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Gettyimages, Hillevi Nagel


Så fort du går in i en matbutik hamnar du i dagligvaruhandelns förförelselabyrint. En strategi som går ut på att de nödvändigaste varorna finns att hämta långt in i butiken. På det sättet måste du passera många onödiga varor när du egentligen kanske bara planerat att köpa något enkelt. Det gör att du frestas att köpa sådant du inte hade planerat under din väg mot kassan. Det finns med andra ord en anledning till att butikens ingång och utgång ligger långt ifrån varandra och att mjölken ligger mittemellan.

Varför har till exempel en välbesökt butik i centrala Göteborg placerat postombudet mitt i butiken? Jo, kanske för att merförsäljningen är huvudmotivet till varför butiken valt att bli ett postombud från första början.

Strategin med butikslabyrinter har funnits länge, men i en tid av covid-19 ser vi en ny trend som får förförelselabyrinten att framstå som föråldrad och så fruktansvärt osexig. Den nya trenden handlar om social hållbarhet och går ut på att skapa butiksmiljöer som minskar risken för covid-19. Många människor i Sverige är i dag rädda för att besöka dagligvarubutiker. En rädsla som kanske underskattats av politiker och butikschefer? Den digitala handeln av mat under april–september 2020 ökade med mer än det dubbla jämfört med samma period föregående år. Rädslan för covid-19 är den främsta anledningen till att svenska konsumenter hamstrar mat, alltså långt mer oroande än att varorna skulle komma att ta slut.

Dagligvaror benämns ibland nödvändighetsvaror. Sådana varor är just nödvändiga för vår överlevnad. I och med covid-19 har införskaffandet av dessa varor dock för vissa konsumenter kommit att förknippats med rädsla för att dö. Framtidens vinnare är de butiker som lyckas ställa om och som lämnar det gamla förförelsetänket bakom sig. De visar på omtanke och respekt då de inreder butik och post och minimerar risken för covid-19 när hemarbetande hämtar kontorsmaterial. För tanken var väl att hemarbete skulle minska våra sociala kontakter? Dessa butiker låter höggravida kvinnor hämta sina förlossningsbindor utan att behöva köa vid postombudet eller trängas vid kassan då inget köps. Det är dessa butiker som överlevarna av covid-19 kommer att besöka i framtiden. Det är alltså inte enbart osexigt och otrendigt att ha postombudet mitt i butiken, det är också olönsamt!

John Magnus Roos

Redaktör för Konsumtionsrapporten vid Centrum för konsumtionsforskning vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet, och lektor i social psykologi vid Högskolan i Skövde.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.