Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Karin Brynell: ”Vi efterfrågar en mer nyanserad diskussion om matpriserna”

Alltför ofta är slutsatserna kring de höjda livsmedelspriserna förenklade, och alltför ofta pekas dagligvaruhandeln ut som ansvarig för utvecklingen. Det menar Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Publicerad: 25 augusti 2022, 13:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Roberth Björk


Ämnen i artikeln:

Matpriser

Varför livsmedelspriserna stiger har varit ett flitigt debatterat ämne i media. Branschaktörer, chefsekonomer, ledarskribenter, myndighetsföreträdare och politiker har alla tyckt till. Allt för ofta är slutsatserna förenklade, och allt för ofta pekas dagligvaruhandeln ut som ansvarig för utvecklingen. Det konstaterar även Dagligvarunytts chefredaktör i senaste numret. Och vi håller med om ironin i att ena gången bli beskylld för att inte höja priserna tillräckligt, för att nästa gång få kritik för att priserna höjts för mycket.

Inte sen början av 90-talet har matprisinflationen varit uppe på samma nivå som nu, och mycket tyder på att det kommer stiga ytterligare. Men historiskt har matprisinflationen varit låg och matpriserna i Sverige har i en europeisk jämförelse och relativt vår disponibla inkomst varit låga. Den svenska konsumenten har vant sig vid stabila och låga matpriser, något som de svenska dagligvaruaktörerna i hög grad bidragit till.

Dagligvaruhandeln möter nu en mycket priskänslig konsument som drabbats av högre bolåneräntor, högre uppvärmningskostnader, högre drivmedelspriser och ovanpå det högre livsmedelspriser. Redan i maj kunde vi se att omsättningen rensat från inflation i dagligvarubranschen sjönk med fem procent. Trenden har fortsatt under sommaren. 

”Spekulationerna om att butikerna nu höjer priserna mer än kostnadsökningarna motiverar är just spekulationer, och saknar faktastöd”

Det betyder att konsumenten antingen köper färre eller billigare produkter. Något som bekräftas i såväl undersökningar som av lokala butikschefer. Att i det läget höja priserna mer än vad som är befogat av kostnadsökningarna är inte troligt. Dagligvaror är lågmarginalprodukter och lönsamheten bygger på att man säljer stora volymer. Därför oroar det branschen att konsumtionen sjunker och kanske också leder till att man väljer bort svenska eller mer hållbart producerade livsmedel. Det skulle i förlängningen drabba hela den svenska livsmedelskedjan, och även Sveriges självförsörjningsgrad. 

Spekulationerna om att butikerna nu höjer priserna mer än kostnadsökningarna motiverar är just spekulationer, och saknar faktastöd. En matbutik som inte erbjuder ett prisvärt sortiment kommer snabbt bli utkonkurrerad. Vi välkomnar diskussionen om livsmedelspriserna, vi befinner oss i en extraordinär situation. Med ett fortsatt krig i vårt närområde, torka i södra Europa och ökat fokus på landets livsmedelsberedskap kan vi redan nu ana att hösten kommer bli utmanande för hela livsmedelssektorn. Då efterfrågar och förväntar vi oss en mer nyanserad och faktabaserad diskussion.

Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Matpriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev