Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel: ”Vi delar bilden av gemensamt ansvar”

REPLIK. Vi måste vara fler som delar på de ökade kostnaderna – det kan inte den enskilde grisproducenten står för själv, skrev Mattias Espert, ordförande för branschorganisationen Sveriges Grisföretagare i ett debattinlägg nyligen. Nu svarar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Publicerad: 17 februari 2022, 12:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Det är bekymrande att ta del av de utmaningar som Sveriges grisbönder och andra lantbrukare står inför”, skriver Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell i en replikt till Sveriges Grisföretagare

Foto: Susan Berzelius


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Det är bekymrande att ta del av de utmaningar som Sveriges grisbönder och andra lantbrukare står inför. Prisökningarna som drabbat livsmedelskonsumenter och andra företag i hela Sverige slår hårt, och vi inom dagligvarubranschen har stor respekt för att det är ett pressat läge. 

LÄS MER: Debatt: ”Läget är akut – snart ohållbart att fortsätta producera svenskt griskött” 

Vi delar också Sveriges Grisföretagares bild att vi har ett gemensamt ansvar att erbjuda konsumenterna svenskt kött av hög kvalitet, producerat på ett hållbart sätt. Det är också därför dagligvarubranschen satsar på att tydligt märka ut var köttet kommer ifrån och använda svenskmärkning systematiskt. Svensk dagligvaruhandel äger tillsammans med LRF och Livsmedelsföretagen bland annat märkningen Från Sverige, där Svenskt kött är en av märkningarna. En konsument som handlar i butik kan lätt se vilket kött som kommer från Sverige.

Det är problematiskt att de stora kostnadsökningarna för lantbrukare sammanfaller med stora kostnadsökningar för konsumenterna

Det säljs också en mycket hög andel svenskt kött i den svenska dagligvaruhandeln. Här skiljer vi oss från till exempel restaurangbranschen och den offentliga sektorn, där det dels är en betydligt lägre andel svenskt kött, dels svårare för konsumenten att välja svenskt, då man i mindre omfattning informerar om ursprungslandet.

LÄS MER: Miljardladdat krispaket till bönder ger andrum: ”Efterlängtat”

Vad gäller prissättning så är detta en inte helt enkel balans – höjs priset på svenskt kött alltför mycket i förhållande till annat kött, kommer många konsumenter i stället att välja något annat.

Det är konsumenten som fattar det slutgiltiga köpbeslutet, och det är efterfrågan som styr dagligvaruhandeln. Det är problematiskt att de stora kostnadsökningarna för lantbrukare sammanfaller med stora kostnadsökningar för exempelvis el även för konsumenterna. När köpkraften minskar ökar priskänsligheten hos kunderna ytterligare. 

Vi hoppas att vi kan fortsätta föra en bra dialog med grisnäringen kring denna fråga. 

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev