Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Ica-handlaren: Den bästa prisnivån är olika för alla kunder

En jämnare, lägre ordinarie prisnivå är mer trovärdig än tillfälliga kampanjen, hävdar Ica-handlare Robert Larsson som inte tror på prisundersökningar.

Publicerad: 17 september 2021, 07:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Robert Larsson, handlare för Ica Kvantum i Stenungssund.

Foto: Fotograf Julia Sjöberg


Ämnen i artikeln:

Ica Kvantum

Prisundersökningar triggar igång mig. Jag anser att vi inom Ica har ett genomgripande arbete att göra här. Vi måste ha en inställning vi kan stå för i alla väder. Det är inte särskilt förtroendeingivande att applådera den undersökning vi ligger bra till i och sedan använda den i annonseringen. Lika lite som det är att ignorera den där vi ligger sämre till. 

Min inställning är solklar. Jag tror inte på prisundersökningar. De kan i värsta fall placera den i verkligheten dyraste butiken bättre till på listan än den butik som har lägsta prisnivån. 

För vad är bästa prisnivån? Gäller det småbarnsfamiljen, där blöjor är en stor utgiftspost, tonårsfamiljen, medelålders kunder eller pensionärer? Min uppfattning är att det inte går att i en och samma undersökning ge ett rättvisande svar. 

Jag hävdar att kunderna förstår mer än, till exempel, chefredaktör Fredrik Svedjetun tror i nummer 33 av Daglivarunytt. De ser ju sina inköpssummor på kontoutdragen. Det finns butiker som prioriterar de frekventaste prisundersökningsvarorna. Det kan riskera att fördyra övriga artiklar för att kompensera ett marginaltapp, i alla fall i procent räknat.

Samtidigt finns det kunder som älskar mat och då blir ju inköpssummorna inte så avgörande. I slutändan är det såklart kundens val. 

En ordinarie, lägre prisnivå tycker jag är mer trovärdig, i min butik har vi jobbat med det i nästan 30 år nu. 

Central annonsering och utskick av veckoblad är en annan sak jag tycker behöver diskuteras. Satsningar där leverantörer är med i en kampanj är ju – kanske – kundvänligt, men på något sätt ska ju leverantören få ihop sin budget. Jag tror att det på sikt höjer prisnivån. 

Under mina snart 30 år som Ica-handlare har vi varit mycket sparsamma med utskick av flygblad, många år inga utskick alls av traditionell DR. Min inställning är att ju fler utskick desto svagare affärsidé i grund och botten. Detta skrev jag om i Icanyheter redan i slutet på förra seklet. 

Avslutningsvis vet jag ju att pris ”bara” är en faktor. Viktig för många, men inte alltid avgörande. ”Kunden är kung” i min butik och det kan hen vara, tack vare vår suveräna personal. Som Ica-handlare är det min absoluta övertygelse att möta kunderna regelbundet. Helt enkelt att synas ofta i butiken. Lära känna kunderna. Heja på dem. Visa att vi ser dem och är tacksamma att de handlar hos oss. 

Robert Larsson, handlare, Ica Kvantum, Stenungsund

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Ica Kvantum

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.