Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Ica-handlare: Fler än en anledning till kundvarvets utformning

Långsiktig lönsamhet kräver nytänk, lyhördhet och förmågan att se bortom trender och rapporter, skriver Ica-handlaren Peter Rundqvist.

Publicerad: 19 januari 2021, 09:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Kundvarvets utformning har alltid varit av stor betydelse för både kund och handlare. Vi är noga med ”våra” kunders behov men också med att placera varorna så att vi kan nå en lönsam försäljning. 

Att mejeriavdelningen är längst in i butiken beror på något annat än den gammaldags skröna du beskriver, bland annat:

För kunden: Torra varor först, känsligare ju längre in du går.

För butiken: Varuintag på en sida och kundentrén på den andra.

För medarbetarna/leverantörer: Arbetsmiljö och effektivitet.

För matsäkerheten: Kortaste vägen mellan kylbil och kyllager.

En svår nöt att knäcka är att samma kund har olika behov vid olika tillfällen. Det kanske är så att ett bra kundvarv när man veckohandlar blir vad du kallar en ”förförelselabyrint” när man snabbhandlar.

Kom gärna förbi så ska vi berätta om det tänk som ligger bakom kundvarvets planering. 

Våra förutsättningar ändras också när trängselskatt, höjda p-avgifter och Västlänksarbeten genomförs. Strategin de kommande 7–8 åren är att bland annat bygga en stor ”servicebutik” i främre delen av butiken som ska tillfredsställa de behov som människor ”på väg” har. Där ingår pakethantering som en del av utbudet. Kunden kan samtidigt som hen handlar spela och hämta paket från inte mindre än sex olika leverantörer.       

Vi ska leva av och tjäna pengar på pakethanteringen. Bland annat på grund av svag lönsamhet har många ombud sagt upp sina avtal. Efter fyra månader kan vi se att 68 procent av de som hämtar paket nu också handlar i butiken mot 24 procent vid den tidigare placeringen.

Pakethanteringen har under covid-19 ökat med 65 procent hos oss. Vi har numera ett könummersystem där man kan få en kölapp och se väntetid i telefonen (gäller även fisk och deli). Kunden kan vänta på avstånd eller passa på att handla – inte helt oväsentligt ur ett covid-19-perspektiv. 

För de kunder som inget handlat finns en utgång (bredvid ingången) där man slipper passera en kassa.

Långsiktig lönsamhet kräver nytänk, lyhördhet och förmågan att se bortom trender och rapporter.

Sexighet, kanske vi behöver gå en kurs i, men min erfarenhet hittills är att det i allt väsentligt sitter i betraktarens ögon.

Peter Rundqvist

Ica-handlare, Ica Focus, Göteborg

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News