Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Ica: Gör det enklare att leva hälsosamt – bättre än fler pekpinnar

För att nå myndigheternas mål om 500 gram frukt och grönt om dagen måste det bli enklare att göra hälsosamma val. Ett sätt är att ge dagligvaruhandeln större frihet att benämna livsmedel som nyttiga, det skriver Ica Gruppens vd, Per Strömberg, och hållbarhetsdirektör, Kerstin Lindvall.

Publicerad: 5 Februari 2021, 07:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Drygt 20 år efter att myndigheternas mål om 500 gram frukt och grönt om dagen formulerades är det svårt att se att det gjort någon större skillnad. Konsumtionen har ökat, men i lägre takt än innan, enligt SCB. En effektiv hälsostrategi kräver aktiv medverkan från dem som förutsätts ändra sitt beteende. Nyckeln är att göra det enklare att göra hälsosamma val. Från politiken skulle viktiga bidrag vara:

1. Kraftfulla utbildningsinsatser, inte minst till barn och unga. Det finns tydliga skillnader i konsumtionsmönster mellan socioekonomiskt utsatta områden och mer välmående. Vår egen bild från Ica-butikerna bekräftar det. 

2. Ge dagligvaruhandeln möjlighet att tydligare berätta om nyttiga livsmedel. En EU-förordning gör att vi i dag behöver säga att ”morot är rik på vitamin A, som medverkar till immunsystemets normala funktion”, i stället för att ”morot är nyttigt”. 

3. Tillvarata apotekens möjligheter. Bejaka samverkan mellan apotek och vård, res inte hinder. Rimligare ekonomiska villkor vid expediering av receptbelagda läkemedel, ökade möjligheter till läkemedelsrådgivning, och mer flexibilitet i möjligheterna att använda farmaceuters kompetens. 

Men också näringslivet har ett ansvar. Alla bolagen inom Ica-koncernen i Sverige har antagit en hälsostrategi som ska medverka till att göra det enklare att leva hälsosamt, med särskilt fokus på barn och unga. Ett av målen är att våra kunder till 2025 ska öka inköpen av frukt och grönt till 500 gram om dagen (från mindre än 400 gram). Men våra hälsoambitioner sträcker sig förstås längre: 

- Psykiskt välmående handlar om att skapa trygghet i livets olika skeden genom exempelvis ekonomisk rådgivning, försäkringsstöd med kristerapi, skydd vid våld i nära relationer och familjeterapi, samt råd från farmaceuter till de som behöver läkemedel för psykiskt välmående.

- Inom fysiskt välmående kommer vi att jobba med minskat sockerinnehåll i våra egna märkesvaror. Ica Fastigheter utvecklar hälsofrämjande miljöer. Vårt samarbete med Friskis och Svettis gör motion mer tillgängligt. Apotek Hjärtat kommer erbjuda nya tjänster för att förebygga diabetes 2 och andra hälsoproblem med nära koppling. 

-  Sist men inte minst: Antibiotikaresistens är ett av de allvarligaste hoten mot folkhälsan. Som ledande aktör inom livsmedel och apotek har Ica Gruppen ett extra stort ansvar. Vi kommer därför göra mer för att underlätta hållbara val även här. 

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Med färre pekpinnar och ett ökat fokus på att göra det enklare att leva hälsosamt kan både politik och näringsliv göra stor skillnad.

Per Strömberg

Vd, Ica Gruppen

Kerstin Lindvall

Hållbarhetsdirektör, Ica Gruppen

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.