Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Gästkrönika: Börje Salming hos Ica och Bianca Ingrosso hos Coop – vad säger det om framtiden?

GÄSTKRÖNIKA. Ica har, som största aktör inom dagligvaruhandeln, satts under press från många håll. Guy Krantz reflekterar kring kring konkurrensen och framtidens utmaningar.

Publicerad: 25 oktober 2021, 09:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Börje Salming som apelsin i Ica-reklamen, Bianca Ingrosso i Coop-reklamen och gästkrönikören Guy Krantz.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenCoopWillysLidl

Ica har internt varit tvungna att snabbt avsätta eller förändra funktioner, som vi redan har läst om. 

Flera lågprisaktörer har på ett mycket smart sätt tagit andelar av marknaden. Lidl är ett tydligt exempel. I Sverige är de en liten aktör men störst om man zoomar ut och ser på hela världen. 

LÄS MER: Därför vinner Willys slaget om kunderna: ”Har gjort en enorm resa” 

Lidl gör butiken attraktiv med ett litet mindre sortiment men hela tiden med spännande extraprodukter som lockar till köp och återbesök. Ett exempel är Lidls sneakers som gav massor av kommunikation på sociala medier och blev en ” vill ha”-produkt.

Vad är det då som Lidl och Willys gör i Sverige som en del andra missar? De fokuserar på det enkla.

Lidl knyter också bra svenska idrottssatsningar till sig. Som exempel är förnyad sponsring av svenska dam- och herrlandslaget i handboll och svenska hockeylandslaget, med rätt mat inför matcher och träningar.

Willys är ett annat exempel på en aktör inom dagligvaruhandeln som tar för sig. Willys har ett starkt fokuserat sätt att kommunicera och använder känd profil som röst men även kändisar som syns i korta sekvenser i filmer, senast Petter i filmen ”ähh nu tar vi helg”.

LÄS MER: Coop hoppas på Bianca-effekt - ska göra betalappen till en riktig kändis 

Willys kunderbjudande upplevs starkare av kunden än Icas (även om det ibland är samma priser på Ica som på Willys). Willys lyfter fram enkelheten att handla hos dem i butik samt hämta upp när du vill i deras automater men viktigast att deras affärside är ”Sveriges billigaste matkasse”, som de ständigt kommunicerar.

Vad är det då som Lidl och Willys gör i Sverige som en del andra missar? De fokuserar på det enkla. Lätt för kunden att förstå!

Vad gör Coop som för 40 år sedan hade en unik ställning på marknaden med sitt butiksnät med både stora och små butiker och tidig satsning på ”gröna produkter” och en uppbyggd medlemsfunktion där alla upplevde bonusen som viktig och knöt kunden till butiken.                                                                                                                                                   Under många år så har Ica tagit marknadsandelar och vuxit sig stora och blivit dominant i Sverige men nu är Coop på väg att ta tillbaka det försprång som Ica har. 

Coops satsning är helt rätt för framtiden, men hur tänkte Ica?

Det räcker att se den senaste tv-reklamen från dessa två aktörer med Bianca Ingrosso hos Coop och Scan & Pay, och Börje Salming utklädd som till frukt hos Ica.                                                                                         

Bianca, ett för alla åldrar välkänt ansikte som når direkt till den yngre, framtida målgruppen, som visar upp en mycket smart lösning när du handlar via Scan & Pay. Coops satsning är helt rätt för framtiden, men hur tänkte Ica?  Börje Salming som känns igen av den äldre målgruppen men för många yngre är han okänd, och reklamen uppfattas som pinsam. Icas tv-reklam har hamnat på ett sidospår jämfört med tidigare.

LÄS MER: Lista: Här är dagligvarujättarna som ökar och minskar reklamköpen mest under 2021                                                                                                                                                                                         

Vilken är Icas framtida målgrupp och hur den nås? Hur ska sortimentet se ut? Ska Ica ha en så stor del EMV-produkter?

Ja det krävs många och viktiga strategiska beslut hos Ica centralt och hos den lokala Ica-handlaren för att stoppa pressen från lågpris och alla andra satsningar som övriga aktörer nu gör.

Guy Krantz
Guy Krantz jobbar med försäljning och affärsutveckling. Han har erfarenhet som försäljningschef i olika företag mot både fackhandel och dagligvaruhandel.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Ica GruppenCoopWillysLidl

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.