Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Fairtrade: Svenska livsmedelskedjor – engagera er för höjda löner i bananbranschen!

Bananodlare och anställda på plantager i Latinamerika har länge haft svårt att leva på sina inkomster. Coronapandemin och höstens förödande orkaner har förvärrat deras situation ytterligare. I Europa har flera livsmedelskedjor beslutat att arbeta för levnadslön i banansektorn. Det är hög tid att svenska livsmedelsaktörer tar efter, skriver Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Publicerad: 12 februari 2021, 08:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Bananbranschen genererar miljontals arbetstillfällen, men är även förknippad med låga löner och osäkra anställningar. Det visar en rapport som hållbarhetsbyrån U & We tagit fram åt Fairtrade Sverige.

Coronapandemin och extrema väderförhållanden har förvärrat situationen för Latinamerikas odlare och anställda. I höstas ledde orkanen Eta inte bara till en humanitär katastrof, den förstörde också hälften av Honduras bananodlingar.

Parallellt med bananproducenternas utmaningar pågår, i vår del av världen, ett priskrig där bananer används för att locka konsumenter till butik. I decennier har handeln med bananer tydliggjort ojämbördiga villkor i leverantörskedjan: några stora internationella bolag med stark förhandlingskraft påverkar livet för miljontals familjejordbrukare och anställda på plantager. Obalansen är en av de viktigaste drivkrafterna bakom branschens låga inkomster och löner.

I Nederländerna har 15 livsmedelsaktörer ingått ett avtal om att arbeta för levnadslöner i bananindustrin. Förra året fattade sju stora livsmedelskedjor i Tyskland ett likande beslut. Nu bör svenska livsmedelsaktörer ta efter! 

Nyligen reviderade Fairtrade kriterierna för bananer så att anställda på certifierade plantager ska få minst 70 procent av en levnadslön. För att ytterligare minska gapet ska en del av Fairtrade-premien betalas ut i kontanter.

Fairtrade har gjort det enklare för livsmedelshandeln att bidra till förändring i branschen. Nu ligger bollen hos svensk dagligvaruhandel! Genom att köpa in större volymer Fairtrade-bananer och ingå överenskommelser likt de tyska och nederländska aktörerna kan svenska aktörer växla upp arbetet för levnadsinkomster och -löner. Det är hög tid att människor i början av leverantörskedjan får förutsättningar att ta sig ur fattigdomen.

Hewan Temesghen

generalsekreterare, Fairtrade Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.