Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Debatt: Så minskar vi trängseln i butikerna

De butiker som är postombud utmanas just nu att hitta nya lösningar för att undvika trängsel. Samtidigt stundar årets största mathelg. Nu måste alla hjälpas åt – planering i fokus!

Publicerad: 27 November 2020, 09:54

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Många människor i livsmedelsbutiken dagarna strax före jul är en vanlig syn. I år kommer det inte funka. Det konstaterar Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.


Vi befinner oss mitt i Black Week, i dag är det självaste Black Friday, på måndag Cyber Monday och sen drar julhandeln i gång med efterföljande mellandagsrea. 

Detta kombinerat med regeringens och Folkhälsomyndighetens uppmaningar att inte handla i fysiska butiker driver på försäljningen i e-handeln. 

Med e-handeln följer paketutlämning och där spelar dagligvaruhandeln en central roll. En roll som är utmanande när vi ska försöka hålla avstånd till varandra. 

Att fler väljer att handla på nätet är inte konstigt då vi är mitt i en pandemi och allt fokus är på att hålla avstånd och undvika trängsel. Enligt E-barometern väntas julklappshandeln på nätet öka med 26 procent jämfört med 2019. Tillväxten för Black Friday väntas bli ännu högre. 

En konsekvens blir dock att de livsmedelsbutiker som är postombud nu utmanas att hitta nya lösningar för att undvika trängsel. 

Utöver de numera självklara sakerna som avståndsmarkeringar på golvet och information till kunder om att hålla avstånd, noterar jag olika kreativa initiativ från butiker för att klara paketutlämningen. Allt från att ha nummerlappar utomhus till speciella öppettider för riskgrupper. 

Även Postnord har presenterat en rad åtgärder inför jul, bland annat kommer de att leverera till ombud även på lördagar och informera konsumenter via sms om vad man ska tänka på vid paketutlämningen. Det kommer bli utmanande, men om kunderna hjälper till ökar förutsättningarna för att butikerna klarar situationen.  

Uppmaningen att planera sina inköp i god tid gäller även maten. Jul- och nyårshelgen är den största mathelgen på hela året och i år, när möjligheten att resa utomlands är begränsad, kan vi kanske förutspå en ännu större försäljning. Många människor i livsmedelsbutiken dagarna strax före jul är en vanlig syn. I år kommer det inte funka. 

När Svensk Dagligvaruhandel nyligen undersökte hur konsumenter har ändrat sina livsmedelsinköp sedan corona visade det sig att enbart tre av tio börjat planera inköpen mer noggrant och ännu färre, 3 av 10, försökte åka ensamma till butiken. Ett betydligt bättre resultat hade varit önskvärt och mindre oroande inför julhandeln. Nu måste alla hjälpas åt – planering i fokus!

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.