Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Debatt: Nya säljkanaler en räddning för kaffeodlarna

Allt fler konsumenter vill veta mer om kaffet de dricker i termer av både ursprung och hållbarhet, men även för att hitta nya smaker. En demokratiserad värdekedja där kaffeodlarna får ökad synlighet gynnar odlare och svenska konsumenter, skriver Martin Löfberg och Erik Hedlund från kaffeplattformen Era of We.

Publicerad: 24 september 2021, 05:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

En demokratiserad värdekedja där kaffeodlarna får ökad synlighet gynnar odlare och svenska konsumenter, det skriver Martin Löfberg och Erik Hedlund på kaffeplattformen Era of We.


Ämnen i artikeln:

Leverantör

Kaffekonsumtion ökar och i dag är Sverige efter Finland det land i världen med högst kaffekonsumtion per capita. Samtidigt står den globala kaffeindustrin inför stora utmaningar, många gånger kopplade till klimatförändringarna, och många odlare kämpar dagligen för att överleva ekonomiskt. 

Att kaffeodlare har det svårt ekonomiskt hotar försörjningsmöjligheterna och gör att allt färre unga ser en framtid som odlare, vilket på sikt kan minska tillgången på kaffe och dess smakrikedom. Samtidigt ökar efterfrågan på premiumprodukter och hållbart framtagna livsmedel. Kaffeindustrin är medveten om den förändrade efterfrågan hos konsumenterna och att odlarna har fått det tuffare. Investeringar för att förbättra situationen har kommit en bra bit de sista åren, inte minst vad gäller hållbarhetscertifieringar. Men det går för långsamt. 

Dagligvaruhandeln, restauranger och kaféer har en viktig roll och möjlighet att med modern teknik underlätta kontakten mellan odlare och konsumenter. Kaffeintresset hos konsumenter kan utvecklas till att likna det som i dag finns inom vinindustrin. Det underlättas av källor och forum där konsumenter får en närmare relation till kaffet och lär sig mer om dess härkomst och historia. I dessa forum kan man också lära sig mer om hur en kopp kaffe kan tillredas, hitta nya smakinriktningar och i slutändan bli sin egen barista i köket. 

E-handelslösningar för handeln med kaffe har också blivit viktigare under pandemin, bland annat eftersom specialkaffe inte kunnat inhandlas på kaféer och restauranger i samma utsträckning som tidigare. Utvecklingen mot mer e-handel inom kaffeindustrin ligger också i linje med ökat konsumentintresse varför trenden förväntas fortsätta. En kombination av olika kanaler för handeln med kaffe är en positiv utveckling som skapar nya möjligheter till värdeskapande och hållbar utveckling.

Genom plattformslösningar kan svenska konsumenter fortsätta att utforska kaffets oerhörda smakrikedom, samtidigt som odlarna ges förutsättningar att förstärka sin marknadsföring och tjäna mer pengar på sin produkt. På så sätt kan vi säkra en hållbar kaffeindustri och goda stunder för svenska konsumenter – även i framtiden.

Martin Löfberg, ordförande i Era of We, och Erik Hedlund, vd för Era of We

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Leverantör

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.