Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Debatt: Nutri-Score är toppkandidat för gemensam näringsmärkning

Europa behöver en gemensam, relevant och lättförståelig näringsmärkning. Det skriver Per Frank på Nestlé och menar att Nutri-Score anses vara toppkandidaten.

Publicerad: 30 juni 2021, 06:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Per Frank, Nestlé

Foto: Søren Svendsen


Ämnen i artikeln:

Leverantör

Samtidigt som det finns påtagliga skillnader mellan Europas länder gällande folkhälsoutmaningar, kostråd och mattraditioner, finns det många likheter. Ett för högt intag av energi, salt och socker samt ett för lågt intag av grönsaker och en ohälsosam fettsammansättning i kosten är några av de utmaningar hela Europa brottas med. Inom ramen för EU:s Farm to Fork-strategi föreslås därför en gemensam hälsomärkning och Nutri-Score anses, av förståeliga skäl, vara toppkandidaten. Märkningen stämmer väl överens med samtliga europeiska länders kostrekommendationer vilket är en av orsakerna, men inte den enda, till att den stöds av folkhälsomyndigheter i sju europeiska länder (Belgien, Frankrike, Tyskland, Luxemburg, Nederländerna, Spanien och Schweiz).

Syftet med Nutri-Score är att översätta den svårtydda, obligatoriska näringsvärdesdeklarationen till en lättförståelig femgradig skala presenterad med färger och bokstäver (A-E). Märkningen placeras på den nedre delen av förpackningens framsida. Dess påtagliga utseende och placering i kombination med dess utbredda förekomst uppskattas av konsumenter och fångar deras uppmärksamhet, något som påvisats i den omfattande forskningen bakom Nutri-Score. I 15 olika länder har Nutri-Score jämförts med flera andra internationella hälsomärkningar och utmärkt sig som den effektivaste för att förmedla näringskvalitet och hjälpa konsumenter välja hälsosamma produkter. En undersökning utförd av franska folkhälsomyndigheter bara tre år efter lansering visade att 94 procent av konsumenterna var positiva till märkningen och att 57 procent ansåg att den påverkat deras inköp positivt. Det är inte bara konsumenter som omfamnar Nutri-Score, när den introducerades användes den av 40 företag, i dag är det över 500 vilket innebär att ungefär hälften av franska varumärken stöder märkningen. Men även om märkningen ökar i popularitet förekommer kritik, exempelvis inkluderas inte fullkorn utan enbart fibrer och även om skillnad görs mellan oljor med olika fettsammansättning kan inte de hälsosammaste oljorna erhålla de högsta graderna då energiinnehållet är för högt. För att tillgodogöra sig kritiken och förbättra märkningen har därför en transnationell kommitté nyligen utsetts att leda en revideringsprocess. 

För Nestlé är transparens gentemot konsumenten viktigt, därför är vi positiva till en märkning som på bästa sätt underlättar hälsosamma val. I Sverige är Nyckelhålet väl etablerat sedan 30 år, vi uppskattar märkningen och använder den där det är möjligt. Samtidigt anser vi att samtliga alternativ bör diskuteras och utvärderas, vi förespråkar även ett svenskt engagemang i den europeiska utvecklingen, både för svensk och europeisk folkhälsas skull.

Per Frank, Nordic Nutrition and Public Affairs Manager, Nestlé

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Leverantör

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News