Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Debatt: Hållbarhet måste tas ett steg längre

Vilken roll spelar ditt företag i en hållbarhetsstrategi bortom netto noll, frågar sig Magnus Bååthe, Sverigechef på Bramblesbolaget CHEP.

Publicerad: 11 juni 2021, 08:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Magnus Bååthe, Sverigechef på Bramblesbolaget Chep.

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

Leverantör

De flesta företag har i dag, implementerat ambitiösa hållbarhetsstrategier för att minska den negativa inverkan vi har på miljö och klimat. Men dessa åtgärder räcker inte – vi har helt enkelt släppt ut för mycket växthusgaser. Det är alltså nödvändigt att vi också börjar titta på hur vi kan öka vår positiva inverkan på miljö och klimat. Tiden har kommit för en uppdaterad hållbarhetsstrategi som tar oss bortom netto noll. Det är dags att bli regenerativa. 

Nej då, regenerering är inte ytterligare ett ”buzzword” inom hållbarhet utan bör i stället ses som en högre ambitionsnivå. Det innebär att vi tar våra reduceringsinsatser vidare och hittar sätt att återställa vår miljö samtidigt som vi stärker samhället. Vi ger på så sätt tillbaka mer än vad vi förbrukar. I förlängningen tillåter det oss att bygga ett nytt industriellt system som i stället för att konsumera resurser och producera avfall, konsumerar befintligt avfall och producerar resurser. 

LÄS MER: Så kan sjömaten bli mer hållbar 

Inom vår sektor börjar möjligheterna just nu att utforskas. För att bli fullt regenerativa skulle producenter, tillverkare, transportörer och distributörer behöva eliminera sin negativa inverkan på vår planet, exempelvis genom att minska produktionen av avfall och utsläpp, samtidigt som de skapar en positiv inverkan genom åtgärder som binder koldioxid och stärker ekosystemen. Detta är en stor utmaning, men de första stegen är lovande. Vi har nyligen antagit en strategi för att skapa en regenerativ leveranskedja och översatt den till konkreta åtaganden och mål och vi tillämpar regenerering på våra prioriterade hållbarhetsområden; skogsbruk, avfall och utsläppen.

Vi befinner oss fortfarande i början på denna resa och det är en stor utmaning att ta sig an. Det krävs kreativt samarbete i alla sektorer där privata, offentliga och intresseorganisationer samarbetar med alla sina intressenter närmare än någonsin tidigare. Men vi ser redan positiva resultat och ser fram emot att fortsätta utveckla dessa idéer tillsammans med våra kunder och partner. Alla har en roll att spela i den regenerativa revolutionen och ju fler vi är desto effektivare system kan vi skapa. 

LÄS MER: Coops succé – mest hållbart i Sverige 

Därför är det av yttersta vikt att alla blir en del av omställningen så att vi kan skapa hållbara leveranskedjor – på riktigt. Det innebär att vi behöver börja samarbeta närmare än någonsin. Att vi sträcker ut en hand till våra konkurrenter och testar att samarbeta med branscher som vi aldrig tidigare varit i kontakt med. Det tjänar vi alla på. Så min fråga till dig som läser är: Vem hör du av dig till i dag?

Magnus Bååthe, Sverigechef, Chep 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Leverantör

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.