Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Debatt: Digitaliseringen skapar stora möjligheter för branschen

Trots en återhämtning för den fysiska handeln från 2020 kommer konsumenternas köpbeteenden att se annorlunda ut i framtiden. Det skriver handelsanalytikern Rolf Karp.

Publicerad: 18 juni 2021, 11:53

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Rolf Karp, fristående handelsanalytiker.

Foto: Julia Lindemalm


Ämnen i artikeln:

Handlare

Innan pandemin slog till med full styrka i mars 2020 uppvisade svensk e-handel stark tillväxt – en avsevärd skillnad mot den traditionella butikshandeln. När väl pandemin var ett faktum accelererade tillväxten inom e-handeln än mer. I en färsk rapport från Svensk Handel ökade tillväxten i e-handeln med hela 40 procent under 2020 jämfört med året innan och kapade därmed åt sig en andel av 14 procent av den totala detaljhandelns försäljning. I och med att allt fler människor får vaccin förväntas en återgång till mer normal handel och per dags dato har cirka 25 procent av den svenska befolkningen fått sin första vaccindos. 

LÄS MER: Dagligvaruaktörer bör lära av H&M:s kris 

Men. Faktum kvarstår att svenska konsumenter anpassat sitt beteende till att handla över nätet på grund av bekvämlighet, tid som kan användas till annat och en fortsatt osäkerhet kring hur coronaviruset kommer att utvecklas. I dag är det inte bara inom sällanköpshandeln som e-handeln tar andelar – e-handel i dagligvaruhandeln har formligen exploderat. Att beställa dagligvaror på nätet och att välja att få dem hemlevererade eller hämta i butik har blivit en stor förändring för många handlare och dagligvaruaktörer. Dagligvaruhandeln är på god väg att anpassa sig till kundernas ökade efterfrågan.   

Hur ska då butikshandeln anpassa sig till de snabba förändringarna? Redan innan 2020 kunde vi skönja ett förändrat kundbeteende och pandemin blev ett slag för många branscher inom sällanköpshandeln – inte minst modehandeln där vi under de senaste två åren sett konkurser och butiksstängningar i flera kedjor. Butiksägare och kedjor kommer att tvingas till nytänkande, vilket innebär anpassade (mindre) butiksytor, showrooms i butik och på hemsidan, beställa på nätet och hämta i butik etcetera. För de butiker och kedjor som inte anpassar sig till det förändrade inköpsbeteendet kommer framtiden att vara dyster.

LÄS MER: E-handeln ökade även i maj 

Betyder detta att butikshandeln är död? Nej, människor kommer även framledes att shoppa i butik och vi kommer att se en viss återhämtning från 2020. Men konsumenternas köpbeteende kommer att se annorlunda ut i framtiden. De flesta omställningar kan vara smärtsamma – men nödvändiga. Den digitala utvecklingen ger oss möjligheter att disponera vår tid på annat sätt i dag än vad vi gjort tidigare. Framtiden för handeln ser ljus ut – men annorlunda!

Rolf Karp, fristående handelsanalytiker (tidigare utredare på HUI samt tidigare aktieanalytiker på Öhman Fondkommission)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Handlare

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News