onsdag27 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Debatt: ”Det handlar inte om någon charterresa till jordens undergång, utan tvärtom – en möjlighet”

Var både billig och exklusiv i samma förpackning. Våga stå ut från resten, och gå din egen väg. Ha ett öppet sinne, tänk både och, samt under och efter. Låt dig inte dras med i någon masspsykos eller grupptänkande. Det handlar inte om någon charterresa till jordens undergång, utan tvärtom – en möjlighet. Det skriver strategikonsulten Michael Dahl.

Publicerad: 29 november 2022, 08:50

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Michael Dahl, strategikonsult, Index House.


Låt oss börja nyktert med tre insikter.

Vi är påverkade – men inte utblottade. Ja, allt som hänt de senaste månaderna med råvarubrist, energikris, skenande priser, en bitvis tvåsiffrig inflation, chockhöjda räntor och varsel runt hörnet påverkar Men, en stor del kommer att fortsatt ha det förhållandevis väl ställt. Samtidigt kommer många att göra omprioriteringar. – Alltså, en ”både och” verklighet.

Vi kommer att känna oss understimulerade – och vill trösta oss. Ju längre tiden går med krisstämning, och att man håller igen, desto mer uttråkade och utsvultna på upplevelser blir vi. Då brukar man ofta vilja unna sig något – stort eller litet – som belöning för att man är duktig. Och ofta i en billigare konsumtionsklass för att kompenserar det man ”offrat” i en dyrare klass.

Förändring skapar möjligheter – för den aktör som är rörlig. Ny rörlighet mellan konsumtionsklasser, kategorier och kundgrupper skapar en delvis ny och förändrad efterfrågan. Nya små hål i marknaden många inte ser. I tuffa tider är benägenheten att prova nytt och byta märken större än normalt.

Vägen framåt är att våga gå sin egen väg och stå ut i massan. Tänk både och!

Var både billig och exklusiv. Där exklusiv kan stå för ”finns bara här”, noga utvald, bara för dig – annat som innebär värde för mig. Tipset är därför att arbeta med Private Label på ett innovativt och kreativt sätt, och skapa spännande, differentierande koncept – som smaker, lösningar, samarbeten med kockar, designers med flera.

Satsa på att särskilja och spetsa dig. Bygg nerifrån med Private Label varor som är unika för kedjan. Strössla sedan kunderbjudandet ”uppifrån” med utvalda varor som inte är centralt listade, som är spännande och svårare att hitta. Berätta gärna även ”vad, varifrån, varför och till vad”. 

Fundera även på var just du vill stå om 3-4 år. Mitt i flocken under lågkonjunkturen är det trångt och svårt för konsumenterna att se någon skillnad. 

Var mer än bara en del av en kedja! Och vips har du ett utbud och erbjudande som är tilltalande, särskiljande, delvis unikt och därmed indragande samt adresserar fler sinnen och är värdeadderande. Och dessutom inte rakt av är prisjämförbart.

Michael Dahl,
strategikonsult, Index House

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev