Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Debatt: ”Dåliga skördar leder till högre pris på kaffe – och nya möjligheter”

Förstörda kaffeskördar i bland annat Brasilien kan paradoxalt nog innebära nya möjligheter för bönderna. Det skriver Anders Fredriksson, vd för Löfbergs i ett debattinlägg.

Publicerad: 12 oktober 2021, 09:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Anders Fredriksson, vd Löfbergs.

Foto: Robert Nygren


Ämnen i artikeln:

Leverantör

Det ser ut att bli en katastrofal kaffeskörd i Brasilien, med högre priser som följd. Samtidigt synliggörs de miljö- och klimatmässiga utmaningar som branschen måste lösa tillsammans. Den goda nyheten är att när utmaningarna blir tydliga får vi möjlighet att göra något åt dom.

Brasilien är världens största kaffeproducent, så när landets kafferegioner nu drabbas av extremväder påverkar det hela den globala kaffebranschen. Uppskattningsvis har mellan 10 och 15 procent av Brasiliens kaffeskördar förstörts på grund av torka och frost. Det kommer att märkas. Dels på priset, men framför allt för de brasilianska kaffebönder som förlorat stora delar av sin skörd och inkomst.

En tragisk situation för de som drabbats, men på sikt kan den faktiskt gynna kaffebönder och konsumenter. För när priset på kaffe stiger, så stiger priset hela vägen till bonden. Högre priser innebär större intäkter, och om pengarna investeras i ny teknik och bättre odlingsmetoder kan bönderna öka sin kapacitet och avkastning rejält. 

Vi vet att det är möjligt för vi har sett det förut. Sedan 2013 har Löfbergs investerat i utbildning och klimatanpassad odling tillsammans med 15 000 bönder i Kenya. Projektet ”Kaffe för en bättre framtid” var framgångsrikt både ekonomiskt och utvecklingsmässigt, och produktiviteten mer än fyrdubblades för många deltagare. Projektet har sedan dess utökats till att omfatta hela 40 000 bönder i Kenya, Tanzania och Colombia under namnet ”Next Generation Coffee”.

Men investeringar hos bönderna måste backas upp av investeringar i resten av värdekedjan. Vi måste fortsätta den cirkulära omställningen och dra nytta av kaffeplantans fulla potential. I dag använder vi mindre än en procent av plantans näringsvärde när vi skördar och brygger bönorna. Målet måste vara 100 procent. 

I Circular Coffee Community arbetar vi tillsammans med andra aktörer för att hitta användningsområden för de 99 procent av plantans värde som i dag går till spillo. Här finns det massor av möjligheter, och vi har inte upptäckt alla än – långt ifrån. Vi behöver bli bättre på att använda de resurser som fortfarande går till spillo, inte bara ur ett miljö- och klimatmässigt hållbarhetsperspektiv, utan även ur ett socialt perspektiv eftersom det skapar nya inkomstkällor för kaffebönderna. 

I slutändan handlar det om att bidra till en cirkulär transformation som gör att det finns bönder som vill odla kaffe i framtiden, en omställning som gynnar både bönder och konsumenter. 

Anders Fredriksson, vd på Löfbergs

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Leverantör

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.