Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Debatt: Dagligvaruhandeln lever på gamla meriter

Hur kommer det sig att majoriteten av dagligvaruhandelns e-handelsplatser ser exakt likadana ut och inte skiljer sig nämnvärt från upplevelsen i den fysiska butiken? Det frågar sig Izabel Östgren, Noa Ignite.

Publicerad: 4 juni 2021, 08:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Izabel Östgren på Noa Ignite.

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

Ica SverigeCoopAxfood

En av de branscher som haft störst tillströmning av nya digitala kunder under pandemin är dagligvaruhandeln. Enligt siffror från dagligvaruindex framtagna av Svensk Dagligvaruhandel ökade e-handelsförsäljningen i sektorn med hela 94,5 procent under 2020 jämfört med 2019. 

Ökningen är historisk, och det digitala köpbeteende som pandemin eldat på är här för att stanna. Den stora tillväxtpotentialen finns – precis som för många andra branscher – online. Detta till trots är det få aktörer i kategorin som på riktigt investerar i sin digitala närvaro. Majoriteten av branschens e-handelsplatser ser likadana ut, med stelbenta rutnät som presenterar mejeriprodukter i alfabetisk ordning i ett behjärtansvärt försök att efterlikna upplevelsen i den fysiska handeln. 

LÄS MER: Lönsamhet utmaning för digitala matbutiker

Så, handlar likriktningen om brist på engagemang och att branschen är bortskämd med retention och kundlojalitet från den fysiska världen? Det är sannolikt en del av förklaringen, men dagligvaruhandelns historiskt självklara roll som vardagsaktör håller på att förändras. Dagens kräsna och otåliga digitala konsument har högre krav på upplevelse och anpassning. Den aktör som inte investerar i dessa delar riskerar att tappa mark när e-handeln blir allt mer affärskritisk.

Parallellt finns dock enorma vinster för den som vågar ta ett kliv fram. Nedan är tre startpunkter för att uppnå förändring: 

* Utmana
Digitala varumärken växer ur användargränssnitt som förstår konsumenten. För att uppnå detta krävs ett nytänk bortom det vi är vana vid.

* Inspireras
Vad är det som säger att vi inte kan handla mat på samma sätt som vi dejtar på tinder? Inspireras av andra aktörer som är bäst i sin klass. 

* Förstå datan
Det är knappast någon nyhet att datan är det nya guldet, men förståelsen för hur data ska användas är fortfarande bristfällig.

LÄS MER: Matjättarna måste leda digitaliseringen 

Framtidens konsument kommer att fortsätta att handla mat på nätet, men de kommer inte att vara lika förlåtande mot stelbenta användarupplevelser. Dagligvaruhandelns gamla meriter kommer snart att blekna och kategorin kommer att konkurrera på samma premisser som alla andra. Det finns fortfarande tid för de dagligvaruaktörer som nu lyfter blicken och goda möjligheter att inte bara locka nya kundsegment men att även befästa sin position på en arena som fortfarande är relativt outforskad.   

Izabel Östgren, byråchef, Noa Ignite

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Ica SverigeCoopAxfood

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News