Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Andrew Fowkes: Dataanalys är avgörande för att hantera kriser

I en kris har förutsättningarna för marknadsplanering kastats över ända. Det effektivaste sättet att få ett grepp om snabbt förändrade spelregler är att analysera data bättre, skriver Andrew Fowkes, chef för dataanalys inom detaljhandel, SAS Institute.

Publicerad: 21 september 2020, 15:51

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LidlCoronaVaruflödenSortiment

Butikskedjor och återförsäljare har gemensamt att de behöver ha ett inflöde av varor som matchar efterfrågan. Det kräver analys av en mängd variabler, till exempel av hur populära enskilda produkter är, hur kundernas preferenser utvecklas och vilka marknadsandelar olika produkter har.

På senare tid har planeringen blivit svårare, inte minst då mycket av försäljningen flyttat från fysiska butiker till nätet. Det går inte att förlita sig på historiska data för att skaffa sig en bild av framtiden. De som planerar måste analysera större datamängder än tidigare – på kortare tid. 

Dataanalys är ett betydelsefullt verktyg för att hantera den nya situationen. Det handlar inte bara om analysmodeller som producerar enkla svar på svåra frågor, utan även om verktyg som gör det lättare att förstå olika datamängder. 

Riktigt intressant blir det med avancerade analysmodeller som kan dra nytta av maskininlärning och att utnyttja realtidsdata. Den pågående coronapandemin ger många exempel på hur analys av hur smittspridning, förutom redan kända faktorer som till exempel väder och vind, kan påverka efterfrågan. 

Förbättrade efterfrågeprognoser ger en rad positiva effekter. Inte bara om att placera de varor som efterfrågas för stunden på butikshyllorna, minska svinn och öka lönsamheten för den existerande försäljningen utan även om att uppmuntra utvecklade köpbeteenden.

Ett exempel är Lidl som haft framgång med mindre volymer av vissa varor. En specialvara för en viss vecka som görs tillgänglig i 3 500 exemplar i en butik, i stället för mer normala 25 000, kan skapa en känsla av exklusivitet. En sådan strategi kräver så klart noggrann analys. Den här typen av försäljning är kanske mer uppenbar för butikskedjor med mer exklusiva varor i sortiment. Det som är intressant med en lågpriskedja som Lidl är att man genererar merförsäljning som vanligtvis inte finns. 

En annan indirekt följd blir ofta att planeringen bli mer lokalt knuten. I stället för att huvudkontoret bestämmer vad som ska köpas in kan enskilda butiker anpassa sig till sina lokala marknader på ett bättre sätt. 

Om det är något coronapandemin har visat så är det behovet av att snabbt kunna anpassa sig till nya omständigheter. För att lyckas med det krävs en analysmogen kultur. Och som vi alla vet – kulturen äter strategin till frukost. 

Andrew Fowkes

Chef för dataanalys inom detaljhandel, SAS Institute

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News