Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Anders Risberg: Digitala verktyg ger den fysiska butiken en nyckelroll 

Publicerad: 26 oktober 2020, 10:49


Tänk dig att din telefon påminner dig om att handla ketchup när du passerar hyllan i butiken. Kanske får du förslag på en ny sort med mindre socker, eller en varning om att den vara du håller i handen innehåller något som någon i familjen inte tål.
När du skannar koden kan du också utläsa hur många gram koldioxid produkten har genererat, om plasten i flaskan kan återvinnas i din kommun och hur väl tillverkaren lever upp till sina hållbarhetsmål och uppförandekoder.
Kanske är det läge att prova ett nytt märke som bättre motsvarar dina krav och önskemål? Eller varför inte prova ett recept och göra din egen ketchup?

Detta är exempel på vad företag inom retail, menar när de pratar om Hyper Contextual Information, det vill säga personlig och relevant information vid rätt tillfälle på just den plats du befinner dig. Precis som när du handlar på nätet, fast i kombination med av att kunna se och prova varan och vända dig till någon som jobbar i butiken om du har några frågor. 

Under de senaste åren har de stora butikskedjorna börjat intressera sig allt mer för hur man kan samla och använda data i nya digitala verktyg. Vår erfarenhet visar att kunderna ofta är villiga att lämna ifrån sig personliga uppgifter, men då vill de också ha något för det. 

Vad kunderna efterfrågar är inte nödvändigtvis rabatter och värdekuponger, utan tjänster som exempelvis hemkörning och installation. Bättre data ger möjligheter för butikerna att lättare förstå kundernas behov, vilket är nödvändigt i den takt omvärlden förändras.  

Här är tre nyckelinsikter: 

* Tänk den fysiska och digitala butiken som en enhet

Alla digitala verktyg du har på nätet kan i stort sett implementeras i butiken. 

* Investera i personalen

När en stor del av handeln sker på nätet får personalen i butikerna en ny och mer kvalificerad uppgift att vägleda och inspirera, vilket i sin tur kräver större kunskap och erfarenhet. 

* Använd de data du redan har

Den samlade kunddatan utnyttjas ofta bara till en bråkdel. Börja med att bädda in den data du redan har i digitala verktyg och bygg sedan på successivt med nya data och mer sofistikerade lösningar.

 

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.